دکتر رضا دانشمند در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، درباره اختلالات خواب اظهار کرد:یکی از بزرگترین رازهای انسانی و حیوانی و به عبارتی تمامی موجودات زنده مساله خواب است.مه موجودات ساعاتی در شبانه‌روز را می‌خوابند چرا که خوابیدن سبب شده تا بازسازی جهت ذخایر انرژی و شیمیایی مغز صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه هر فرد در طول شبانه روز بین ۶ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارد، افزود: سه چهارم خواب متعلق به خواب عمیق و یک چهارم آن مربوط به خواب سطحی است و هرچقدر به صبح نزدیک می‌شویم به سمت خواب سطحی پیش می‌رویم که فرد خواب سبک‌تری دارد.

این روانپزشک ادامه داد: افرادی که بین ۶ تا ۹ ساعت نخوابند پس از آن احساس خستگی، ضعف، خواب‌آلودگی، اختلال در تمرکز، انرژی‌پایین‌تر و تحریک‌پذیری بیشتری نسبت به سایر افراد دارند و به عبارتی همانند سایر افراد نمی‌توانند به خوبی کارهای خود را انجام دهند.

دانشمند با تاکید بر اینکه مصرف خودسرانه داروهای خواب آور باعث شده فرد دچار بی‌خوابی مزمن شود، ادامه داد: افرادی که مبتلا به اختلال بی‌خوابی هستند ابتدا باید تحت نظر روانپزشک قرار گیرند و اگر پزشک معالج آنها تشخیص داد دلیل بی‌خوابی آنها افسردگی نبوده و دلیل جسمانی خاصی ندارد، راهکار دارویی ارائه می‌دهد.

این روانپزشک با اشاره به اینکه روانپزشک پس از ارائه شیوه‌های مختلف جهت بهبود سلامت خواب آخرین مرحله، یعنی دارو درمانی را شروع می‌کند، گفت: ولی در ابتدای درمان رعایت نکات ساده جهت بهبود روش خواب برای افرادی که دچار مشکلات بی‌خوابی هستند توصیه می‌شود.

وی افزود: ابتدا محل خواب باید جدا از محل کار، مطالعه و بازی کردن باشد، محل خواب آرام و بی سر و صدا بوده و نور طبیعی در اتاق خواب وجود داشته باشد همچنین ورزش کردن پیش از خواب و دوش گرفتن با آب گرم نیز سبب شده تا افراد خواب خوبی داشته باشند همچنین خواب باید ریتم مناسبی داشته باشد به این معنا که افراد سر ساعت مشخصی بخوابند و بیدار شوند .