به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال‌نیوزتودی، محققان روش‌های متفاوت و پیروی از رژیم غذایی طبیعی برای پیشگیری از سرطان پروستات ارائه داده‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

خوراکی‌های مفید

مصرف محصولات حاوی سویا

ایزوفلاون‌ها ترکیبات شیمیایی دارای خواص ضدالتهابی هستند که در مواد خوراکی حاوی سویا به فراوانی یافت می‌شوند. در تحقیقات مشخص شده که ایزوفلاون‌ها بدن را در برابر سرطان پروستات ایمن می‌کنند.

اسیدهای چرب امگا۳

بنابه گفته برخی از کارشناسان، اسیدهای چرب امگا۳ که در ماهی، گردو، دانه‌های کتان و سویا وجود دارد، می‌توانند از ابتلا به این بیماری مهلک پیشگیری کنند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی‌ها حاوی ترکیبی به نام لیکوپن هستند. برخی از تحقیقات نشان داده که این ترکیب شیمیایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان‌های پروستات، ریه و معده را کاهش دهد. گریپ فروت، هندوانه و زردآلو نیز حاوی لیکوپن هستند.

قهوه

در بیش از ۱۰۵ تحقیق و بررسی مشخص شده است که قهوه و آنتی‌اکسیدان‌های آن می‌توانند جلوی ابتلا به سرطان پروستات و برخی از سرطان‌های دیگر را بگیرند.

خوراکی‌های مضر

برخی از خوراکی‌ها ترکیباتی دارند که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهند. از این خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن‌های گیاهی

رژیم غذایی سرشار از چربی، فرد را به انواع سرطان مبتلا می‌کند. اسیدهای چرب حاوی امگا۶ که در روغن‌های گیاهی وجود دارند می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی پروستات را افزایش دهند. روغن‌های گیاهی مانند گل آفتابگردان، گلرنگ و پنبه‌دانه حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا۶ هستند.

گوشت گریل یا سرخ‌شده

وقتی گوشت با حرارت بسیار زیاد سرخ یا پخته می‌شود، مواد شیمیایی خاصی تولید می‌کند که موجب تغییراتی در «دی‌ان‌ای» می‌شود و خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد.

قند و کربوهیدرات‌ها

مطالعات نشان داده که افزایش مصرف قند و کربوهیدرات‌ها، خطر ابتلا به سرطان پروستات را بالا می‌برد. قند بیشترین اثر را در ابتلا به سرطان پروستات، روده بزرگ و لوزالمعده دارد.

به گزارش طبنا، برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات، باید از رژیم غذایی سالم و ورزش‌ منظم پیروی کرد و همچنین معاینات پزشکی سالانه را به‌طور مرتب انجام داد.

مترجم: نادیا زکالوند