به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، دکتر محمد جهانگیری درباره امکان سودآوری حوزه سلامت در شرایط اقتصادی فعلی توضیح داد و گفت: حوزه گردشگری سلامت همیشه در کشور ما یک فرصت بوده چرا که ما از نظر کیفیت ارائه خدمات در کشورهای منطقه سرآمد هستیم. افزون بر آن دسترسی به کشورما نسبت به بسیاری از کشورها آسان‌تر است و مشابهت فرهنگی زیادی با کشورهای همسایه دارد. موضوع قیمت خدمات نیز یکی از ارکانی است که با توجه به شرایط کنونی فرصت خوبی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امروز کشور ما از نظر این خدمات در سطح بین‌المللی با کشورهای تراز اول مقایسه می‌شود. اگر خدمات ارایه شده در ایران را به دلیل ارزان بودن خدمات، با کشورهایی که کیفیت بالایی در این زمینه ندارند، مقایسه کنیم، نارواست. اکنون که قیمت دلار متفاوت شده، قیمت‌ها نیز تغییر کرده و قدرت مانورمان بالاتر می‌رود.

رئیس انجمن گردشگری سلامت درباره تاثیر افزایش هزینه‌های زیرساختی در بیمارستان‌ها بر گردشگری سلامت، توضیح داد و گفت: فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌ها به ابزارهایی که استفاده می‌شوند، مربوط است و بخش دیگری به خدمت بازمی‌گردد؛ برای مثال در خدمات زیبایی نیازی به تکنولوژی‌های پیشرفته نداریم، مگر اینکه از پروتزهای خاصی استفاده کنیم. کاشت مو نیز به تجهیزات زیادی نیاز ندارد و تکنیک‌های مورد استفاده، مهم است.

جهانگیری افزود: ایران در حوزه خدمات زیبایی در دنیا مطرح است و می‌توان گفت رتبه اول را در این زمینه دارد. سطح خدمات  چشم پزشکی نیز در کشور ما از نظر کیفی در سطح بین‌المللی است. افزون بر این موارد، حوزه‌های دیگر مانند ارتوپدی، قلب و عروق، جراحی مغز و اعصاب، پیوند به خصوص پیوند بافت، ناباروری، سلول‌های بنیادی، اورولوژی، جراحی داخلی و طب ایرانی بخشی از توانایی‌های ایران در حوزه گردشگری سلامت است.

رئیس انجمن گردشگری سلامت همچنین اضافه کرد: با وجود اینکه خدمات دندانپزشکی در ایران در تراز اول دنیاست، اما هزینه‌های آن بسیار کم است؛ به همین دلیل از اروپا و آمریکا نیز برای دریافت این خدمات به ایران می‌آیند.

جهانگیری به برنامه این انجمن برای استقرار و گسترش دپارتمان خدمات بین‌المللی در تمام بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: بیمارستان‌ها روز به روز رشد می‌کنند و ما نیز سعی می‌کنیم ممیزی‌ها را افزایش دهیم. اعضای شورای راهبری گردشگری سلامت که شامل سازمان میزات فرهنگی، نظام پزشکی، وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه واتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌های مرتبط هستند، برای رسیدن به این هدف کمک می‌کنند. انجمن گردشگری سلامت نیز به عنوان بازوی اجرایی در این زمینه فعالیت خواهد کرد.