کد خبر: بیشترین-علت-مراجعه-افراد-در-روزهای-آخر
۱۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۶

خبرگزاری سلامت: اواخر فصل زمستان بسیاری از افراد برای زیباترشدن قبل از این که به استقبال فصل بهار و عید نوروز بروند، برای انجام اقدامات زیبایی به متخصصین پوست مراجعه می‌کنند. در این گزارش رییس انجمن متخصصین پوست ایران به تشریح این موضوع می‌پردازد.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده رییس انجمن متخصصین پوست ایران، یکی از علل مراجعه به مطب‌های متخصصین پوست و مو را برداشتن خال و لک صورت می‌داند و درباره آن می‌گوید: در مورد لک صورت قبل از هر چیز باید نوع و ماهیت آنها شناخته شود و بهترین راه برای تشخیص ماهیت خال، مراجعه به متخصص پوست است که در صورت شک بالینی، نمونه برداری لازم است .درمان لک‌های خوش‌خیم با استفاده از روش‌های دارویی و لیزر امکان‌پذیر است، اما این درمان نیاز به زمان دارد و یک ماه، زمان بسیار کوتاهی برای بهترین نتیجه است.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از دختران و پسران جوان که مبتلا به آکنه یا جوش غرور جوانی هستند، با مراجعه به متخصصین پوست تقاضا دارند مشکل آکنه آنها کاملا حل و فصل شود و بسیاری از آنها از این وضعیت خسته شده‌اند. باید گفت بسته به صلاحدید متخصص پوست، درمان موضعی به تنهایی یا درمان توام خوراکی از جمله آنتی بیوتیک‌ها داده می‌شود.

در مورد خانم‌ها از آنجا که در بسیاری موارد مشکلات هورمونی مطرح است، با گرفتن شرح حال و بررسی هورمونی و سونوگرافی می‌توان علت را تشخیص داد. درمان آکنه هم نیاز به زمان دارد. در صورت ابتلا به آکنه شدید و تجویز درمان ایزوترتینوئین (اکوتان)، بهتر است مصرف آن به بعد از عید موکول شود، زیرا ممکن است در شروع مصرف این دارو آکنه‌ها بدتر شود، اما از حدود 2 ماه پس از مصرف پوست بهتر خواهد شد.

عوارض مصرف این دارو از جمله خشکی لب و مخاط‌ها و عوارض کبدی است. بنابراین کسی که این دارو را مصرف می‌کند باید به صورت ماهیانه تحت آزمایشات خون به منظور بررسی چربی خون و وضعیت کبد قرار بگیرد.

 

متخصص پوست، مو و زیبایی در تفسیر بیشتر توضیح می‌دهد: البته روش‌های دیگری هم مانند پیلینگ اسید میوه، میکرودرم ابریژن و نور درمانی و درمان با IPL هم در درمان آکنه به کار می‌رود که با کمک آنها التهاب ناشی از جوش کمتر شده و باکتری‌های مولد آکنه کاهش پیدا کرده و ترشح چربی نیز کمتر می‌شود.

در مورد اسکار ناشی از آکنه یا فرو رفتگی‌های جوشی درمان‌هایی مثل ساب سیژن، لیزر فراکشنال، تزریق پرکننده‌ها، یا لیپولیزر هم وجود دارد که همگی آنها نیاز به زمان دارد.

وی می‌گوید: از جمله اقدامات زیبایی که تب آن در ماه‌های آخر سال به شدت بالا می‌گیرد، تزریق بوتاکس است. جهت تزریق بوتاکس بهتر است به متخصص مراجعه شود تا حتما از ماده مناسب استفاده شود، چرا که داروهای متعددی در بازار موجود است که بعضی از آنها چینی هستند و عوارض خاص خود را دارند از جمله آلرژی، دوبینی یا افتادگی پلک و.. که هم تکنیک تزریق و هم نوع ماده تزریقی اهمیت ویژه‌ای در پیشگیری از این عوارض دارد. تزریق بوتاکس هر 6-4 ماه یکبار تکرار می‌شود.

رییس مرکز تحققات پوست و سلول های بنیادی بیان می‌کند که بسیاری از خانم‌ها شب عید تصمیم می‌گیرند از شر موهای زائد خلاص شوند و تقاضای لیزر درمانی بخشی از بدن یا کل بدن را می‌کننند. این بیماران باید بدانند که لیزر درمانی نیاز به چند جلسه دارد و این طور نیست که فردی با یک جلسه انتظار برطرف شدن همیشگی موهای زائد را داشته باشد. ولی در یک جلسه هم تا چند هفته رشد فولیکول‌های مو متوقف می‌شود و از طرفی چون لیزر موی زائد بر سلول‌های ملانوسیت تاثیر می‌گذارد، باعث شفاف شدن رنگ پوست هم می‌شود.
وی توصیه می‌کند: نکته مهم دیگر آن که اگر افراد تمایل به لیزر درمانی دارند از روش اپیلاسیون، بند انداختن یا موچین استفاده نکنند و فقط با تیغ موهای زائد خود را اصلاح کنند و قبل از انجام لیزر درمانی نیز بدن خود را برنزه نکرده باشید. در صورتی که برخی تمایل دارند در مدت زمان باقی مانده سال برای بهتر شدن پوست خود اقدامی انجام دهند، حتما از متخصص پوست مشاوره بگیرند و به علاوه می‌توانند از کرم‌های حاوی آلفاهیدروکسی اسید یا رتینوئیک اسید با درصد تایید شده توسط پزشک به منظور شفاف‌سازی پوست استفاده نمایند. مصرف صحیح و وسواس گونه ضد آفتاب و پرهیز از نور خورشید مهم‌ترین عامل پیشگیری از عوارض پوستی در فصل بهار خواهد بود.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha