به گزارش خبرنگار شهری طبنا (خبرگزاری سلامت)، پیروز حناچی در اولین نشست خبری خود به عنوان شهردار تهران که در سالن اجتماعات انجمن مفاخر ایران برگزار شد، با تبریک هفته زن و تولد حضرت زهرا(س) ضمن گرامیداشت یاد شهدا و شهردار شهید باکری به تشریح عملکرد خود و برنامه‌ها و چالش‌ها و مشکلات شهرداری پرداخت.

وی با بیان اینکه در این دوره با چالش تامین منابع مواجه هستیم، گفت: شهرداری روزانه به ٢۵ تا ٣٠ میلیارد برای انجام امورات خود نیازمند است وگرنه برای حل مسایل به مشکل برمی‌خورد.

ویژگی خاص مهندسی خط ۶ و۷ 

حناچی با بیان اینکه بزودی خط ۶ و ۷ مترو افتتاح می‌شود، گفت: خط ۶ از لحاظ مهندسی ویژگی خاص برخوردار است ، در خط ۶ می‌توانیم از قابلیت قطار بدون راننده استفاده کنیم. به گفته شهردار تهران، خط ۷ مترو از مهدیه تا میدان صنعت نیز  بزودی افتتاح می‌شود.

حناچی درباره تامین واگن و تجهیزات مورد نیاز مترو گفت: ۷۰ واگن در حال ترخیص از کمرگ است که تاکنون ۸۵ درصد کار آن انجام شده است، مابقی واگن‌ها نیز به دلیل بدهی به مرور زمان ترخیص می‌شود و به نظر می‌رسد هر ۲۲ روز یک قطار تحویل و بهره برداری می‌شود.

وی با بیان این که توسعه حمل و نقل عمومی‌هدف مشترک شورا و شهرداری است گفت: در حال حاضر مترو دو میلیون سفر را پوشش می‌دهد که هدف‌گذاری ما پوشش ۷ میلیون سفر در روز است که برای این مهم نیازمند ۲ هزار واگن هستیم تا بتوانیم علاوه بر کم کردن فاصله قطارها، خطوط باقی مانده را نیز پوشش دهیم.

پیگیری خرید ۳۷۶ واگن از طریق فایناس برای خط ۷

شهردار تهران با بیان اینکه برای خط ۷ نیز ۳۷۶ واگن را از طریق فایناس پیگیری می‌کنیم، گفت: همچنین بهره برداری از ۱۳.۵ کیلومتر خط ۷ که تعطیل شده بود بزودی افتتاح می‌شود و در سال ۹۸ نیز افتتاح‌های بیشتری خواهیم داشت.

به گفته حناچی، ۲۲ کیلومتر خط ۶ مترو با پنج ایستگاه بزودی افتتاح می‌شود البته برای سال ۹۸ باید طول کیلومتر مورد افتتاح خط ۶ را به ۱۱۱ برسانیم .

شهردار تهران در ادامه با بیان این که تلاشمان در راستای کاهش یک دقیقه سرفاصله قطارها با ورود ناوگان جدید و اتمام پایانه‌های مترو است، گفت: می‌دانید که برخی از خطوط مترو پایانه ندارند و مجبوریم قطارها در شب در تونل نگهداری نمایم و به همین دلیل سرویس و تعمیر آنها به سختی انجام می‌شود. وی توسعه مجتمع‌های ایستگاهی را یکی از دیگر برنامه‌های آتی شهرداری دانست.

شهردار تهران در ادامه با اعلام اینکه تفاهمنامه خرید یکهزار اتوبوس و ۵۰ اتوبوس دیزلی منعقد شده است، گفت: سعی داریم با جذب تسهیلات مالی نسبت به نوسازی اتوبوس اقدام و همچنین ۷۰۰ فیلتر جاذب دوده مخصوصا برای اتوبوس‌های گازوئیلی نصب کنیم . نوسازی ۱۰ هزار  تاکسی فرسوده را در دستور کار داریم.

سهم روز پاک از ۳ به ۱۳ روز رسید

حناچی با اشاره به اثرات زیاد اجرای طرح ترافیک جدید و طرح کاهش گفت: امسال وضعیت بهتری را در حوزه آلودگی هوا داشتیم به گونه‌ای که سهم روز پاک از ۳ به ۱۳ روز رسید و آمار روزهای ناسالم از ۶۶ به ۲۹ روز رسید و تهران در سال جاری هیچ روز ناسالم نداشت. هر چند که امسال نزولات جوی نیز افزایش یافته اما نمی‌توانیم این حجم اثرات مثبت در کاهش آلودگی هوای تهران را تنها مربوط به نزولات جوی بدانیم و در مقایسه دقیق‌تر می‌بینیم که ساعات پیک ترافیک نیز نسبت به روزهای مشابه سال قبل کاهش داشته است و به نظر می‌رسد تلاش همکارانمان در معاونت حمل ونقل و پلیس راهور و همچنین مجموعه اقداماتی که در حوزه معاینه فنی انجام شده بی‌تأثیر نبوده و باید این مسیر ادامه یابد.

شهردار تهران در ادامه از افتتاح سه مرکز معاینه فنی در ماه‌های آتی خبر داد. حناچی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده و برنامه‌های معاونت شهرسازی نیز با بیان این که تکمیل و بازنگری طرح‌ها، بازنگری در زیرپهنه جی، تدوین و تصویب کلیات طرح منطقه ۲۲، تهیه برنامه زیرپهنه حفاظت ویژه با رویکرد توسعه پایدار برای  مناطق یک، دو و پنج الی ۲۲، تهیه لایحه عوارض ارزش افزوده، تهیه و ابلاغ برنامه استفاده از مصالح استاندارد و غیره از دیگر برنامه‌های معاونت شهرسازی است.

حناچی در مورد برنامه‌های حوزه فنی و عمرانی نیز با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در این حوزه جمع آوری کارگاه‌های بلااستفاده و فعال سازی پروژه‌ها بود گفت: آماده سازی پنج پروژه تا پایان سال ۹۸ و همچنین جمع آوری کارگاه‌های ساختمانی یکی از مهمترین اقدامات در این چند ماه بود چرا که معتقدیم تهران باید برای زیست انسانی مورد توجه قرار گیرد و تجهیزات کارگاهی نباید این زیست را برهم زدند.

تدوین مدل بومی‌شهر هوشمند

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح برنامه‌های معاونت برنامه‌ریزی شهردار تهران به موضوع ارزیابی و اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌کاره شهرداری تهران اشاره و خاطرنشان کرد: سامانه منابع انسانی از برنامه‌های آتی این معاونت است و ارزیابی عملکرد شهرداری‌های مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها و همچنین اصلاح ساختار سازمانی و تدوین مدل بومی‌شهر هوشمند به همراه ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری از مواردی است که در آینده دنبال خواهد شد.

وی یادآور شد: در حوزه حمل و نقل یکی از اقداماتی که  پیگیری می‌شود بحث سامانه‌هایی است که استفاده از خودرو را به حداقل می‌رساند. البته «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» نیز در جهت حفظ سلامت شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی آنها در شهر دنبال خواهد شد. بی‌تردید باید تجدید نظری در روش زندگی خود در شهر تهران داشته باشیم.

به زودی ۱۵ نردبان جدید به آتش‌نشانی تحویل می‌شود

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح برنامه‌های حوزه خدمات شهری نیز، عنوان کرد: پس از حادثه پلاسکو این تجربه به ما نشان داد که در اطفا و کنترل حریق در ساختمان‌های بلند مرتبه مشکل داریم، لذا در این‌ راستا ۱۵ دستگاه نردبان هیدرولیکی خریداری شد که تاکنون سه دستگاه وارد سیستم شده است،  ۶ دستگاه دیگر تا هفته‌ آینده و شش دستگاه نیز در انتظار پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است و پس از طی این مرحله، به سیستم آتش نشانی وارد خواهند شد.

وی ادامه‌ داد: به طور متوسط اقلامی‌که در میادین میوه و تره بار به شهروندان عرضه می‌شود ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از سطح شهر است و برای شب عید نیز علی‌رغم این که وظیفه مستقیمی‌در زمینه عرضه مستقیم کالا نداریم اما تمام تلاش خود را برای ارائه سرویس بهتر به شهروندان را به کار خواهیم گرفت.

افتتاح ۱۲ بوستان به مساحت ۱۱ هکتار

شهردار تهران از افتتاح ۱۲ بوستان به مساحت ۱۱ هکتار خبر داد و در این باره خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنیم که از آبیاری تحت فشار برای کمربند سبز تهران استفاده کنیم.

حناچی درباره حفظ باغات تهران نیز اظهار کرد: شورای اسلامی‌شهر تهران و شهرداری جهت گیری عمومی‌شان جلوگیری از تخریب باغات است و این کار در دستور کار قرار گرفته است. بی تردید تلاش خواهیم کرد تا باغات باقی‌ مانده را از محل اخذ جریمه قطع درخت که از شهروندان اخذ می‌شود، خریداری کنیم تا به این ترتیب بتوانیم این باغات را حفظ کنیم. دو باغ «وثوق الدوله» و باغی در منطقه ۲ نیز از همین محل خریداری شد و در مناطقی که با محدودیت‌های فضای سبز مواجه هستیم، قطعا از طریق تملک این باغات تلاش خواهیم کرد تا کمبودها را جبران کنیم.

وی در خصوص مجوز برج باغ‌ها نیز، گفت‌: این مجوز چیز پسندیده‌ای نبود. من سال ۸۲ نیز نامه‌ای نوشتم در  مورد برج باغ‌ها ، موضوعی بود که در طرح تفصیلی و جامع نیز بر روی آن تاکید شده بود، اما بی تردید برای انجام اقدامات آینده و نتایج آن به زمان نیاز است. مجبور هستیم که روشی را پیش بگیریم که علاوه بر روش‌های عمومی‌از تخریب باغات جلوگیری به عمل آید و پاسخگو نیز باشیم.

واکنش حناچی به نامه حق‌شناس

شهردار تهران در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص انتشار نامه‌ حق‌شناس یکی از اعضای شورای اسلامی‌شهر تهران، گفت‌: اعضای شورای اسلامی‌شهر تهران مجاز هستند سوال کنند، نظارت داشته باشند و حتی اعتراض خود را نیز اعلام کنند. نامه منتشر شده جدید هم نیست و یک ماه پیش منتشر شده است، در خصوص پاسخ به این نامه به ادبیات رجوع می‌کنم و به قول حافظ «وفا کنیم و ملامت‌کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری است رنجیدن.»

حناچی در ادامه‌ در خصوص تفکرات و شعارهایش پیش از شهردار شدن و امروز، گفت‌: حناچی این ور میز با آن ور میز هیچ تفاوتی نداشته و اقداماتی که تا امروز نیز انجام شده است همین را نشان می‌دهد. در حوزه اجرا البته ملاحظاتی وجود دارد که در اداره امور شهر تهران باید آنها را مدنظر قرار داد و به حواشی توجهی نکرد.

راهی جز کاهش استفاده خودرو شخصی در تهران نداریم

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت طرح ترافیک در سال ۹۸ و حذف طرح زوج و فرد از سال آینده نیز گفت: تمامی‌مطالعات نشان می‌دهد که اجرای طرح زوج و فرد به صورت مقطعی و آنی تاثیرگذار است اما وقتی به عنوان یک برنامه مستمر و دائمی‌اجرا شود، تاثیر گذاری آن کاهش می‌یابد. علاوه بر مطالعات شهرداری، پلیس راهور، وزارت کشور و غیره نیز این نظر را داشتند و به معایب طرح قبل اذعان داشتند.

وی با اشاره به معایب طرح قبلی ترافیک با بیان این که ۴۴۱ گروه مختلف از شهرداری سهمیه طرح ترافیک می‌گرفتند و قاعده مشخصی نیز برای توزیع سهمیه و نظارت بر آن وجود نداشت، گفت: متاسفانه با پدیده کارت‌های شناور نیز مواجه بودیم و این طرح نه تنها آلودگی هوا را کاهش نداد بلکه موجب افزایش آن نیز شد و جریمه ۲۰ هزار تومانی و خرید آرم ۴۰ هزار تومانی موجب ترویج مردم به تخلف به جای قانونمداری بود که در طرح ترافیکی جدید همه این مشکلات دیده شده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد آلودگی تهران مربوط به وسایل نقلیه و موتوری است و ۴۰ درصد از این ۷۰ درصد نیز آلایندگی‌اش به دلیل خودروهای شخصی است، گفت: ما هیچ راهی جز کاهش استفاده خودرو شخصی در تهران نداریم. هر چند که همکاران خبرنگار ما همواره در اجرای طرح ترافیک جدید از شاکیان هستند اما در چهارچوب سهمیه حق خبرنگاران محفوظ است. اما از یک نگاه دیگر می‌خواهم به این مساله توجه کنم که اگر می‌خواهیم در شهری سالم زندگی کنیم باید استفاده از خودرو شخصی برای همه به یک نسبت کاهش یابد و مطمئنا هر کاری که بخواهم در تهران اجرا کنیم بر اساس پیوست‌ها و مطالعات است.

مناسب سازی شهر برای همه 

حناچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روشندلی در خصوص مناسب سازی فضای پایتخت برای معلولین، گفت: معلول فقط کسی نیست که عارضه جسمی‌داشته باشد بلکه هر کسی که در عرصه اجتماعی نتواند حاضر شود معلول محسوب می‌شود و ما وظیفه داریم همه فضاهای عمومی‌را مناسب سازی کرده و در وهله اول از ساختمان‌های پر مراجعه و عمومی‌مناسب سازی را آغاز کنیم که این مهم در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه مناسب سازی یک فرایند است و در همه ابعاد باید ادامه داشته باشد، گفت: تمام تلاش ما این است که فضاهای عمومی‌در اختیار شهرداری را مناسب سازی کنیم و برای روشندلان و افرادی که از مشکل شنوایی رنج می‌برند نیز موضوعات مناسب سازی خاصی در دستور کار قرار دارد.

حناچی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم تعلق‌ شهروندان به تهران، گفت: ایجاد حفظ تعلق به مکان و جلب مشارکت شهروندان بسیار مهم است و در این زمینه تلاش زیادی شده است ولی واقعیت این است که از نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با بیان این که از بد حادثه شهردار متخصص زمانی آمده که منابع ته کشیده است، گفت: ایده آل این است که منابع هر محل حداقل در همان محل هزینه شود. تا بتوانیم حس مشارکت محلی را افزایش دهیم.

تجمع پیمانکاران مقابل شورا و شهرداری عادی نیست

حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عوامل درونی در شهرداری تهران در موضوع تجمعات پیمانکاران مقابل شهرداری نقش دارند، گفت: پیمانکاران مطالبات خرد و کلانی از شهرداران دارند و می‌بینیم که روزهای یکشنبه و سه شنبه نیز تجمعاتی مقابل شورا و شهرداری انجام می‌دهد. اما بررسی‌ها نشان داد که همه اینها نشان داد که این اتفاق خارج از روال است نه این که بدهکار نباشیم اما این اتفاق عادی نیست.

وی با بیان این که با هماهنگی‌های انجام شده و پرداخت نقد و غیر نقد تلاش می‌کنیم که بدهی‌ها را تسویه کنیم، گفت: خدا رو شکر مدتی است که اعتراض‌ها کمتر شده اما برخی با انگیزه‌های همچون زیاده خواهی سعی بر بر هم زدن آرامش دارند، البته این به این معنا نیست که بدهی نداریم یا نمی‌خواهیم پرداخت کنیم اما منطقی و خارج از فشار بیرونی، بدهی‌ها را پرداخت می‌کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا هزینه‌های شهر را به جای آنکه از همه مردم اخذ کنید از افرادی که درآمد بیشتری دارند نمی‌گیرید، گفت: طبیعتا کسانی که بیشتر از خدمات شهری بیشتر استفاده می‌کنند هزینه‌ بیشتری هم باید بپردازند و می‌بینید بسیاری از مشاغل در شهر از جمله رستوران‌ها علاوه بر تاثیراتی که در فضای شهری می‌گذارند تولید زباله‌شان نیز بالا است و شهرداری از این موضوعات نخواهد گذشت، چراکه حجم اثر گذاری این واحدها با یک واحد مسکونی بیشتر است.

برخورد بدون تعارف با فساد در سکوت خبری

حناچی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد روند مبارزه با فساد در شهرداری با بیان این که مبارزه با فساد ادامه دارد و هیچ تعارفی در مورد برخورد با فساد نداریم ، گفت: ‌اما سر و صدا هم نمی‌کنیم و هر چایی که تخلفی دیده شود با آن برخورد می‌کنیم اما خبری نمی‌کنیم. چرا که ما قاضی نیستیم و مساله باید توسط سیستم‌های نظارتی و قضایی بررسی شود و تمام تلاشمان را برای ایجاد محیطی سالم به کار می‌بندیم.

خروج برخی از دارایی ها از لیست فروش شهرداری

حناچی در مورد مشکلات اقتصادی شهرداری و شائبه فروش شهروند و شهر آفتاب با بیان این که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است گفت: معتقدم مشکل اقتصادی برای دولت می‌تواند تهدید باشد اما برای ما یک فرصت است چرا که حجم زیاد نقدینگی فرصتی برای سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. در مورد قرار گرفتن فروش شهر آفتاب و شهروند در لایحه‌ بودجه ۹۸ نیز باید بگویم که ممکن است در لوایح قبلی بودجه سال‌های قبل این موضوع وجود داشته باشد اما در سال ۹۸ این موضوع را نداریم.

حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ۷۱ درصد شهروندان نام شهردار را نمی‌دانند گفت: این نظر سنجی مربوط به مهر ماه سال ۹۷ است هر چند که گفته‌ام در مورد دوره‌ ما هم نظر سنجی انجام شود.

وی در مورد اقدامات اصلی شهرداری با توجه به مشکلات بودجه‌ای گفت: می‌توانیم موضوعات کم هزینه و اما تاثیر گذار همچون رنگ آمیزی شهر را در دستور کار قرار دهیم. چه تاثیر گذرای زیادی دارد. به عنوان مثال در شهر دوژانیرو محله‌ بزهکاری وجود داشت که کسی جرات ورود به آن را نداشت اما تنها با رنگ آمیزی فضا مناسب سازی شد و حالا متخصصین در حال بررسی و شناسایی محلاتی هستند که بتوانیم با کم هزینه‌ترین اقدام آن را متحول کنیم. همیشه با تزریق پول کار پیش نمی‌رود و معتقدم اگر مردم دل بدهند تاثیر گذاری امورات افزایش می‌یابد.