به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال نیوزتودی، دیابت نوع ۲ باعث می‌شود، سلول‌های بدن در برابر انسولین، هورمونی که قند را به انرژی تبدیل می‌کند، مقاوم شود.

وقتی انسولین نتواند این تبدیل انرژی را درون سلول‌ها انجام دهد،‌ مقدار قند خون بدن زیاد می‌شود و فرد را در وضعیت پیش‌دیابت نوع ۲ قرار می‌دهد.

بالا رفتن قند خون از حد مجاز، بسیار مخرب است و احتمال دارد چشم و دیگر اندام‌های بدن مانند قلب و کلیه را به خطر اندازد.

محققان دانشگاه اوتاگو که در زمینه علوم و پزشکی در ورزش تحقیق می‌کنند، به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین روش برای پیشگیری یا بهبود بیماری قلبی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، ورزش است.

این محققان روی فواید ورزشی تمرینات با شدت بالا در بازه‌های زمانی کوتاه متمرکز شدند. از این ورزش‌ها می‌توان به پیاده روی تند، دویدن با سرعت بالا یا بالا رفتن از پلکان اشاره کرد.

محققان دانشگاه اوتاگو به مدت ۳ ماه، ۱۱ فرد میانسال مبتلا به دیابت نوع۲ را بررسی کردند. این افراد باید در جلسات تمرین‌های ورزشی ۲۵ دقیقه‌ای شرکت می‌کردند. ۱۰ دقیقه از این مدت زمان، شامل حرکات تند و شدید می‌شد.

پس از گذشت ۳ ماه، عملکرد قلب این افراد، بدون تغییر دارو یا رژیم غذایی‌شان، بهبود بسیاری نشان داد.

مهم‌تر اینکه این تحقیق نشان داد، انجام دادن ورزش‌های شدید برای افراد میانسال مبتلا به دیابت نوع۲ خطری ندارد و این افراد می‌توانند با انجام دادن این نوع ورزش، سلامت قلب خود را بازیابند.

ورزش می‌تواند از قند خون کاسته و با کاهش فشار خون و کلسترول بالا، به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند و قلب آنها را در وضعیت خوبی قرار دهد.

به گزارش طبنا، این محققان می‌گویند، ورزش راحت‌ترین و آسان‌ترین روش عملی برای معکوس کردن بیماری قلبی ناشی از دیابت نوع ۲، است.

مترجم: نادیا زکالوند