به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) دکتر پروین میرمیران افزود: روزه داران وعده افطار را با آب ولرم، خرما و سوپ یا از انواع آش ساده، آغاز کنند و غذای سبک مانند نان، پنیر و سبزی تازه و در صورت امکان ١ تا ٢ عدد مغز گردو را در این وعده صرف کنند.

وی به روزه داران توصیه کرد که در وعده افطار آش پر از حبوبات استفاده نکنند، این کار ممکن است نفخ و حتی مشکلات گوارشی برای آنان به وجود آورد.

میرمیران ادامه داد، برخی روزه داران وعده اصلی و به عبارتی غذای سنگین را در افطار قرار می‌دهند که این کار درستی نیست. شروع و وعده افطار باید از خوراک‌ها و غذاهای ساده باشد.

این متخصص تغذیه گفت: مواد پروتئینی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ و گوشت را به اندازه، نه زیاد در وعده سحری به شکل آبپز یا کبابی در فر یا قابلمه استفاده شود تا طی روز بتوانند انرژی کافی برای فعالیت‌های شغلی و فکری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه غذاهای سرخ شده در روغن بهتر است از وعده سحری حذف شوند، گفت: این کار سبب تشنگی و امکان سوءهاضمه روزه‌دار می‌شود.

این متخصص تغذیه همچنین به روزه داران توصیه کرد که در وعده سحری، از مصرف ادویه‌های زیاد در غذاها پرهیز کنند.

وی ادامه داد: فست فودها در همه سال به ویژه ماه رمضان توصیه نمی‌شود، زیرا از مواد گوشتی فرآوری شده، روغن‌ها و ادویه‌های ناسالم تهیه می‌شوند که به شدت دشمن سلامتی هستند.

وی ادامه داد: روزه داران بعد از افطار از انواع میوه‌ها به ویژه نوع آبدار آنها مانند هندوانه و انواع طالبی مصرف کنند و همچنین مصرف کاهو و سایر سبزیجات خام یا بخار پز در وعده سحری برای جلوگیری از تشنگی در روزهای طولانی و گرم، بسیار مفید هستند.

وی افزود: مصرف سبزیجات پخته مانند هویچ، کرفس، کدو، اسفناج و… در ماه رمضان بسیار مفید و مناسب است.(ایرنا)