کد خبر: افزایش-نظارت-بر-عملکرد-آمبولانس‌های-خ
۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۳۸

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، دکتر پیرحسین کولیوند با بیان این مطالب اظهار کرد: مراسم پیاده‌روی زائران اربعین چند سال است که به شکل عظیم و با شور و شوق فراوان انجام می‌شود و نیروهای اورژانس، پزشکان، نیروهای بهداشت و سایر ارگانها برای خدمت‌رسانی به زائران تلاش می‌کنند.

وی افزود: هر ساله با برگزاری این مراسم، نیروهای سازمان اورژانس به طور کامل در این مراسم حضور یافته و پس از اتمام مراسم، کارهای آسیب‌شناسی انجام می‌شود تا بتوانیم با برطرف کرد مشکلات، برای سال بعد خدمات بهتری را به زائران اربعین حسینی ارائه دهیم.

کولیوند اظهار کرد: معمولا سازمان اورژانس کشور با هماهنگی سایر دستگاه‌ها و نهادها مانند بسیج جامعه پزشکی، هلال احمر، سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمات متفاوتی را برای سلامت و رفاه حال زائران ارائه می‌دهد.

وی افزود: ما به عنوان یکی از کمیته‌های خدمت‌رسان در زمینه ارائه خدمات سلامت‌محور و خدمات تخصصی برای حفظ سلامت و نجات جان زائران اقدام به خدمت‌رسانی می‌کنیم و هفت اصل را برای ارائه خدمت درنظر گرفته‌ایم.

رئیس سازمان اورژانس کشور توضیح داد: ترویج فرهنگ اربعین، ایجاد نظم در حوزه پزشکی و سلامت، رعایت سنت‌ها و حفظ ارزش‌های ملت عراق، مردم‌محور بودن ارائه خدمات، تسهیل‌گری و هماهنگی بین بخشی از جمله این اصول به شمار می‌رود.

وی گفت: ۱۰ فروند بالگرد که مجوز ورود به خاک عراق برای آنها دریافت شده بود نیز آماده خدمت‌رسانی به زائران اربعین بودند، همچنین درمانگاه‌های تخصصی سیار در مرزها مستقر شده بود و خوشبختانه از نظر دارویی با هیچ کمبودی مواجه نبودیم.

کولیوند خاطر نشان کرد: اهداف تعریف شده در راستای ارتقای خدمات بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی و ایجاد آمادگی برای ارائه خدمات در زمان حوادث محسوب می‌شود و ما همواره تلاش کرده‌ایم تا شناخت جامعه را از حوزه سلامت ارتقاء دهیم و از بروز بیماری‌ها پیشگیری به عمل آوریم.

وی ادامه داد: ما از این مراسم به عنوان یک مانور کاملا طبیعی برای ایجاد آمادگی و نمایش قدرت و اقتدار در حوزه سلامت با هماهنگی سایر دستگاه‌ها استفاده کرده و این موضوع را مدنظر قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان اورژانس کشور توضیح داد: برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با این نگاه انجام می‌شود که روز اربعین روز التیام و کاهش دردها و رنج‌های زائران است و خدمت‌رسانی را با مدنظر قرار دادن این موضوع ارائه می‌دهیم.

کولیوند در خصوص اقدامات سازمان اورژانس کشور توضیح داد: امسال در هر یک از مرزهای غربی، بیمارستان‌های ثابت ۵۰ تخته و سیار بی‌تخته استقرار یافت که بیمارستان سیار برای حوادث شیمیایی با همکاری سپاه درنظر گرفته شده بود.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مجهز در مرزها برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین استقرار یافته بود، توضیح داد: ۹۰۰ دستگاه آمبولانس، ۳۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس و خودروهای ارتباطی نیز برای خدمت‌رسانی به زائران درنظر گرفته شده بود.

رئیس سازمان اورژانس کشور خاطر نشان کرد: ما به نسبت سال قبل ظرفیت بیمارستان‌های مرزی را افزایش دادیم و خوشبختانه نسبت به سال‌های گذشته، وضعیت بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نقاط مرزی از لحاظ زیرساختی تقویت شده است.

کولیوند با بیان اینکه حدود ۹ هزار نفر از پزشکان و پرسنل حوزه سلامت به زائرین اربعین حسینی خدمت‌رسانی کرده‌اند، عنوان کرد: ۳ هزار نفر از این افراد از متخصصان بودند که با همراه داشتن تجهیزات کامل، به زائرین اربعین خدمات سلامت ارائه دادند.

وی گفت: تمام نیروهای حاضر اعم از پرستار، پیراپزشک و متخصصی بهداشت در تمام مرزهای غربی و شرقی به صورت داوطلبانه به زائران خدمات ارائه دادند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: دو فروند هواپیما به صورت هواپیماهای بیمارستانی در فرودگاه مهران برای ارائه خدمت متسقر شدند و ظرفیت خدمت‌رسانی نسبت به سال قبل با افزایش ۳۰ درصدی مواجه بود.

کولیوند گفت:‌ تمام محورهای مواصلاتی توسط اورژانس ۱۱۵ پوشش داده شد، همچنین با مذاکراتی که با وزارت بهداشت عراق داشتیم، دو تفاهم‌نامه در زمینه خدمت‌رسانی بهتر به زائران اربعین حسینی امضا شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان اورژانس از ۳۹ فروند بالگرد برخوردار است که این موضوع نشان‌دهنده پیشرفت سریع سازمان اورژانس در سه سال گذشته است.

کولیوند با اشاره به خدمت‌رسانی بسیج جامعه پزشکی بر مراسم پیاده‌روی اربعین گفت: ۲ هزار نفر از نیروهای بسیج جامعه پزشکی در کنار سایر دستگاه‌ها به زائرین اربعین خدمت‌رسانی کردند.

وی افزود: در گذشته شبکه آبرسانی عراق به صورت کامل کلرزنی نمی‌شد که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این شبکه به صورت کامل کلرزنی شدد.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: تا سه سال قبل، سازمان اورژانس از ۲ هزار و ۴۰۰ آمبولانس برخوردار بود که خوشبختانه این رقم اکنون به ۵ هزار و ۴۰۰ عدد رسیده است. همچنین با تلاش‌های صورت‌گرفته، سازمان اورژانس اکنون از ۳۰۰ دستگاه موتورآمبولانس برخوردار است که این موضوع زمان خدمت‌رسانی به مصدومان را بسیار کاهش داده است.

وی با بیان اینکه تیم‌های واکنش سریع نیز برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین آماده شده بودند، گفت: حدود ۴۰۰ نفر از نیروهای واکنش سریع تجهیز شده بود که این تیم‌ها آموزش‌های لازم را در صورت مواجهه با عملیات تروریستی و حوادث گوناگون دیده بودند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت:‌در داخل کشور حدود ۲۸۰ هزار نفر از زائران خدمت دریافت کردند و ۶ هزار و ۸۱۸ نفر از آنها به وسیله آمبولانس‌ها به صورت اورژانسی به بیمارستان منتقل شدند. همچنین ۳۹۱ مصدوم از کشور عراق با شرایط استاندارد به داخل کشور برای درمان انتقال یافتند.

وی گفت: هزار و 314 عمل جراحی برای بیماران انجام شد و ۴۶ مصدوم توسط اورژانس هوایی به بیمارستان‌ها انتقال یافتند که خوشبختانه در حال حاضر تنها ۱۰ نفر از بیماران در مراکز درمانی بستری هستند و بقیه این افراد ترخیص شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به حدود ۱۳ هزار نفر از خادمان مواکب آموزش‌های بهداشتی ارائه شد که این موضوع کمک زیادی به پیشگیری از بروز بیماری‌ها کرد.

وی با اشاره به حضور زائران کشورهای خارجی در مراسم  پیاده‌روی روز اربعین گفت: ۴۱ هزار نفر از اتباع خارجی به مراکز درمانی ما مراجعه کردند و خدمات درمانی به آنها ارائه شد.

در ادامه، رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به موضوع خدمات ریلی اورژانس کشور توضیح داد: حدود دو ماه قبل با راه‌آهن تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه بسته شد که ۳۰ واگن دراختیار سازمان اورژانس قرار بگیرد.

وی افزود: در زمینه ارائه خدمات توسط متروی تهران نیز با شرکت مترو و پدافند غیرعامل تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده است و امیدواریم برای دسترسی بهتر به بیمارستان‌های شهر تهران تونل‌هایی در این زمینه درنظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه برخی از آمبولانس‌ها به صورت خصوصی در سطح شهر تهران به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند، توضیح داد: از عملکرد آمبولانس‌های بخش خصوصی راضی نیستم و آئین‌نامه جدیدی در زمینه تعرفه‌های این آمبولانس‌ها به زودی به این مراکز ابلاغ می‌شود که پس از این آئین‌نامه، به عملکرد آمبولانس‌های خصوصی نظارت بیشتری صورت خواهد گرفت و از مردم به عنوان ناظر افتخاری در این زمینه استفاده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha