دکتر ذبیح الله حسن زاده در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، درباره آسیب‌های ورزشی اظهار کرد: ورزش کردن علاوه بر سلامت جسمی، روانی و تقویت روحیه اگر به نحوه‌ای صحیح انجام نشود به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی آثار جبران‌ناپذیری همچون اختلال در رشد و انحراف اندام‌های بدن را می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه انجام ورزش باید همراه با تغذیه سالم باشد، افزود: تمامی افراد جهت پیشگیری از بیماری‌ها باید سبک صحیح تغذیه‌ای حاوی مواد معدنی (آهن، کلسیم، روی، منزیوم) ، ویتامینC وD ، لبنیات، محصولات دریایی، آجیل و سبزیجات را رعایت کنند.

این متخصص ارتوپد خاطرنشان کرد: همه افراد به ویژه کودکان و نوجوانان جهت تامین ویتامین D باید در فضای باز و در معرض نور خورشید قرار گیرند چراکه ۸۰ درصد از ویتامین D باید به طور طبیعی تامین شود و باتوجه به اینکه بیش از نیمی از کودکان دچار کمبود این ویتامین هستند این مسئله باید از نظر خانواده‌ها قابل توجه قرار گیرد.

حسن زاده با بیان اینکه شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی در مفاصل زانو و مچ‌پا ایجاد می‌شود، اضافه کرد: آسیب‌های تاندونی و صفحه رشد استخوان‌های بلند در زانو و مچ‌پا بیشتر از سایر نقاط بدن مشاهده می‌شوند.

وی عنوان کرد: جهت پیشگیری از آسیب‌های ورزشی رعایت اصولی همچون آموزش مناسب کودک در باشگاه‌ها و محیط‌هایی که ورزش می‌کنند، استفاده از کفش‌های مناسب ورزشی، گرم کردن عضلات قبل از ورزش و سرد کردن آنها پس از اتمام ورزش و رعایت کردن اصول مناسب جهت پیشگیری از شکستگی‌ها، اسپاسم و کشیدگی عضلات بسیار حائز اهمیت است.

این متخصص ارتوپد در خصوص درمان‌ افراد آسیب دیده‌ در محیط‌های ورزشی عنوان کرد: دورکردن افراد آسیب دیده از محیط‌های ورزشی، استفاده از کیسه‌های یخ یا کمپرس آب سرد در محل آسیب دیده، قراردادن عضو آسیب دیده بالاتر از قلب تا رساندن مصدوم به بیمارستان بسیار موثر است.

حسن زاده هشدار داد: استفاده از هرگونه پماد و داروهای موضعی یا حتی درمان‌های سنتی همچون استفاده از زرده تخم مرغ، زردچوبه یا ماساژ دادن محل آسیب دیده باید پرهیز شود چراکه انجام این موارد سبب افزایش خونریزی و تشدید درد در بیمار می‌شود.