دکتر محمد حسین حریرچیان در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، درباره  اختلالات خواب اظهار کرد: خواب جزو یکی از اجزای مهم و طبیعی زندگی است به طوریکه باید یک سوم زندگی را تشکیل دهد این مسئله در حالی بوده که  در بسیاری از مواقع به دلالیل مختلف افراد نمی‌توانند خواب مناسب و کافی داشته باشند.

وی با بیان اینکه میزان طبیعی خواب بین ۷ تا ۹ ساعت زمانی است که برای عملکرد بهتر روزانه مغز کافی است، افزود: کاهش میزان خواب بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد و سبب اختلال در سیکل خواب و بیداری‌های شبانه‌ای می‌شود که این روزها در بین نوجوانان و جوانان بسیار شایع شده است.

این عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: شب زنده‌داری و خوابیدن در طول روز عادت نسبتا شایعی در بین افراد مختلف شده است با این تصور که می‌توانند میزان طبیعی خواب خود را در طول روز تامین کنند درحالی که به دلایل فیزیولوژیکی مختلف خواب در شب سبب بهبود عملکرد مغز می‌شود بنابراین توصیه ما این است که افراد جهت تامین سلامت مغز و بدن خود خواب را به مدت کافی بر اساس شرایط سنی در طول شب داشته باشند.

حریرچیان یادآور شد: مغز جهت عملکرد مناسب نیاز به خواب کافی دارد و در مواردی که فرد دچار بی‌خوابی است در طول روز نیز ممکن است نخوابد اما سیستم‌هایی که در طول روز باید بیدار باشد تا بتواند قشر مغز را فعال کنند و فرد فعالیت آگاهانه و هوشیارانه‌ای داشته باشد سبب شده تا سیستم فیزیولوژی بدن به علت کم‌خوابی نیمه فعال شود و این مسئله سبب کاهش کارایی فرد در طول روز و در نهایت اختلال شناختی و افسردگی می‌شود.