کد خبر: احداث-۱۳۰-کیلومتر-پروژه-ریلی-در-دستور-ک
۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۳۰
به گزارش خبرگزاری سلامت، حبیب اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید بر اینکه ایجاد حمل‌ونقل ریلی بین شهرهای جدید و شهر مادر از اولویت‌های اساسی شرکت در این دوره به شمار می‌رود گفت: در این راستا تلاش داریم هرچه زودتر ریلی کرج – هشتگرد را تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم چراکه بدون شک در توفیق شهر جدید هشتگرد برای جذب جمعیت بیشتر و خدمات‌رسانی به مناطق پس‌کرانه آن مانند نظرآباد و آبیک تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. طاهرخانی در این خصوص اضافه کرد: بهره‌برداری از این قطار همچنین می‌تواند ضمن بالا بردن جذابیت سکونتی در شهر جدید هشتگرد، تأثیر چشمگیری در ایجاد تحولات بازار مسکن در کلان‌شهر تهران نیز داشته باشد که نکته بسیار مهمی به شمار می‌رود. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه متروی شهر جدید پرند نیز بیان کرد: باوجودآنکه شرکت عمران شهرهای جدید دستگاه اجرایی موظف برای ساخت این پروژه ریلی نیست ولی به دلیل ایجاد هرچه سریع‌تر رفاه حال شهروندان متعهد به پرداخت کمک ۳۰ میلیارد تومانی به شهرداری شده است تا این قطار هرچه سریع‌تر از ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند نیز تکمیل و به بهره‌برداری برسد. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه تلاش داریم تا یک سال آینده خط متروی تهران-پرند را به افتتاح برسانیم، گفت: پرند با توجه به جمعیت‌پذیری بالایی که داشته و ظرفیت اسکانی که در آن ایجاد کردیم می‌تواند به بازار مسکن کلان‌شهر تهران به‌خصوص در حوزه اقشار متوسط و کم‌درآمد کمک کند. به گفته وی متأسفانه این ظرفیت هنوز به دلیل فقدان سیستم حمل‌ونقلی مناسب بین شهر جدید پرند و تهران به‌طور کامل فعال نشده است که قطعاً با راه‌اندازی این قطار می‌تواند ظرفیت مناسب‌تری نسبت به قبل فراهم نماید. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص طرح احداث متروی پردیس نیز بیان کرد: اجرای این پروژه در دستور کار سال جاری شهرهای جدید وجود داشته و تلاش است تا عملیات اجرایی آن هرچه سریع‌تر آغاز شود. در حال حاضر توافقات لازم با شهرداری برای اتصال مترو از شهر جدید پردیس به پایانه شرق تهران انجام‌شده و پروژه در مرحله تهیه اسناد و انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان این نکته که تصمیم داریم شهر جدید اندیشه را با همکاری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به سیستم قطارهای حومه‌ای متصل کنیم گفت: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه بین شرکت مادر، شرکت راه‌آهن و شهرداری به امضا رساندیم تا این پروژه را نیز به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌های شهرهای جدید در سال جاری به نتیجه برسانیم. طاهرخانی در ادامه سخنان خود از اختصاص ۹۵ درصدی اعتبار ابلاغی قطارهای شهری شهرهای جدید در سه‌ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: خوشبختانه با مساعدت سازمان برنامه‌وبودجه از ۵۷ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی قطارهای شهری شهرهای جدید نزدیک به ۵۵ میلیارد تومان آن اختصاص داده شد که نکته قابل‌توجهی به شمار می‌رود. این مقام مسئول همچنین در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی در سایر شهرهای جدید نیز بیان کرد: در حال حاضر پروژه قطار ریلی شهر جدید بهارستان به اصفهان در مرحله روسازی، فولادشهر به اصفهان در مرحله نهایی شدن و گلبهار به مشهد، ضمن اتمام بخش عمده‌ای از تملک اراضی و مرحله سیویل در بخش روسازی و پیگیری فاینانس قرار دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص تأکید کرد: در حال حاضر شرکت عمران شهرهای جدید در مجموع حدود ۱۳۰ کیلومتر پروژه قطار بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار دارد که هرکدام در مراحل پیشرفت فیزیکی متفاوتی گزارش شده‌اند. وی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت ایجاد حمل‌ونقل ریلی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در کاهش ترافیک و آلودگی هوا بیان کرد: استفاده از حمل‌ونقل ریلی در صرفه‌جویی انرژی و هزینه تأثیر بسزایی دارد، با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده ۳۰ تا ۴۰ درصد از ترافیک شهری تهران براثر ورود خودروها از حومه به مرکز شهر است که قطعاً رفع آن راهکاری جز توسعه سیستم حمل‌ونقل ریلی نخواهد داشت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha