به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، زهرا عباسی دولت‌آبادی با بیان این مطلب اظهار کرد: وقوع انواع حوادث و بلایا مانند، زلزله، سیل، خشکسالی، آلودگی هوا و حوادث ترافیکی در حال افزایش است. در اثر وقوع این رخدادها، جوامع دچار خسارات جسمی، روانی، معنوی، اقتصادی و زیست­ محیطی می‌شوند.

وی افزود: در این بین گروه­‌های آسیب‌‌پذیر از جمله کودکان در مقایسه با سایر اعضای جامعه دچار تلفات بیشتری می‌شوند. از جمله اقدامات مهم در مدیریت خطر حوادث و بلایا در کشورها بر اساس سیاست‌­های بین‌المللی همچون چارچوب سندای، انجام اقدامات در راستای کاهش پیامدهای منفی ناشی از حوادث در گروه‌­های خاصی همچون کودکان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا تلاش شده است تا از طریق اقدامات مناسب همچون آموزش‌­های هدفمند و تخصصی، کودکان را جهت روبه‌رویی با این شرایط توانمند و آماده کنند.

وی افزود: این آمادگی علاوه بر کاهش نتایج منفی ناشی از بلایا می­‌تواند سبب افزایش آمادگی خانواده‌ها شود. کودکان می‌توانند همچون یک حلقه­ ی زنجیر، رابطی میان متخصصین و اعضای خانواده و جامعه باشند. آموزش در کودکان سبب یادگیری و ایجاد تغییر رفتار پایدار در افراد می‌شود. از سوی دیگر کودکان، آموزش‌­های دریافت کرده را می‌ توانند با زبانی ساده و روشی اثربخش به سایرین منتقل کنند.

دولت آبادی گفت: بدین ترتیب در درازمدت توانمندسازی و آموزش کودکان سبب آمادگی جامعه و کاهش پیامدهای منفی ناشی از رخداد حوادث و بلایا خواهد شد. در کشور ایران پس از زلزله بم در خصوص توجه به کودکان و پیشگیری از بروز عوارض جسمی و روانی ناشی از بلایا اقدامات ارزنده­ای همچون تدوین “استانداردهای حمایت از کودکان در شرایط بحرانی” صورت گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد: در کشور ایران نیز لازم است مانند بسیاری از کشورهای دنیا مانند ژاپن در خصوص برنامه­‌ریزی طولانی­ مدت آموزش تخصصی کودکان در حیطه­ کاهش خطر حوادث و بلایا و مدیریت آن توجه شود و برنامه­‌ریزی با همکاری و مشورت متخصصین انجام شود.