به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، در این مراسم ژما جوهری‌پور با اشاره به اینکه پروژه بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وبا  همکاری سازمان UNDP و پروژه GEF انجام می شود، اظهار کرد: این پروژه به پروژه های کوچک تری تقسیم شد که بخش آموزش و فرهنگ‌سازی  آن به برخی از سمن ها محول شد و پیشنهاداتی که این سازمان ها برای اجرای بخش های مختلف آموزشی داشتند نیز مورد استفاده قرار گرفت.

اهمیت اموزش مصرف بهینه انرژی به دانش اموزان

وی با اشاره به اینکه زمان زیادی از عمر دانش آموزان و معلمان در مدارس می‌گذرد و اگر ساختمان مدارس استانداردهای لازم برای استفاده از انرژی را داشته باشد بهترین کلاس آموزشی برای آموزش دانش آموزان و والدین آنها ست تاکید کرد: به همین دلیل ما در موسسه مردم نهاد چراغ راگا پیشنهاد دادیم پروژه بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان‌ها در ساختمان مدارس نیز اجرا شود زیرا  جمعیت ۱۳ میلیون نفری دانش آموزان در کشور که تصمیم‌گیران و مسئولان آینده هستند با آموزش مناسب می‌توانند بسیاری از مشکلاتی را که امروز در کشور با آن مواجه هستیم مانندعدم رعایت استانداردهای انرژی و بالا بودن سرانه مصرف انرژی در ایران را رفع کرده یا بهبود دهند.

مدیر پروژه آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مدارس با اظهار امیدواری نسبت به ورود بخش عمده‌ای از دانش آموزان به  بازار انرژی در آینده ادامه داد: این موضوع می‌تواند ایران را که یکی از تولیدکنندگان قوی و از دارندگان عظیم منابع انرژی در جهان است به سمت نقش آفرینی موثر در اقتصاد و بازار آینده انرژی سوق دهد.

وی خاطر نشان کرد: علت دیگر انتخاب مدارس در راستای اجرای پایلوت پروژه بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی در میان نسل آینده، در خصوص آموزش بهینه‌سازی انرژی است.

عدم آگاهی مسئولان آموزشی در انتخاب وسایل گرمایشی مدارس

جواهری‌پور یکی از کاربردهای این آموزش های در نظر گرفته شده در این پروژه را مصرف درست و انتخاب صحیح ابزارهای تولید انرژی در مدارس و در راستای بهبود وضعیت استفاده از انرژی در مدارس خواند و افزود: معمولاً مدیران مدارس یا مسئولان آموزش و پرورش ممکن است آموزش‌های مستقیم برای بهبود رفتار در خصوص HSE، ایمنی، بهداشت و محیط زیست ندیده باشند، که این موضوع باعث می‌شود دانش و آگاهی لازم در انتخاب ابزارها و تکنولوژی هایی که برای تولید سرمایش و گرمایش در مدارس استفاده می‌شود، وجود نداشته باشد. علاوه بر اینکه ممکن است این انتخاب‌ها منجر به حوادث تلخی که طی ماه‌های اخیر نیز شاهد آن بودیم شود.

وی در ادامه توضیح داد: مثلا اگر موتورخانه مدرسه تنظیم نباشد یا بخاری‌های مدارس احتراق کامل نداشته باشند آلودگی‌هایی ایجاد می‌شود که اثری مستقیم بر سلامت دانش آموزان و معلمانی دارد که در مدارس زمان خود را می‌گذرانند و آموزش می‌بینند.

مدیرعامل موسسه مردم نهاد چراغ راگا با بیان اینکه بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی علاوه بر آنکه بر سلامت کلان جامعه تاثیر گذار است به دلیل محلی بودن تولید انرژی درساختمان مدارس تاثیری مستقیم بر سلامت و ایمنی دانش آموزان دارد، گفت: بنابراین آموزش و آگاهی در این خصوص هم در بهبود رفتار مصرف انرژی در طولانی مدت و هم در کاهش آلودگی‌ها و عوارض ناشی از آن در مدارس می‌تواند موثر باشد.

وی متذکر شد در همایش  امروز در حقیقت نخستین گام در پویش آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مدارس انجام شد و اولین قدم خود را آموزش معلمان و تسهیلگران قرارداد تا آنها نیز این آموزش‌ها را به دانش آموزان مدارس منتقل کرده و در ادامه میزان افزایش سطح دانش و تغییر رفتار دانش آموزان را پس از ارائه آموزش‌ها اندازه‌گیری و طی گزارش‌هایی برای پروژه ارسال کنند، تا ما با تحلیل نتایج بتوانیم گام‌های بعدی این پویش را به صورت گسترده‌تر در سراسر کشور اجرا کنیم .

جواهری پور توضیح داد:امروز کارگاه آموزشی به شیوه تسهیلگری برای معلمان، مدیران مدارس، رابطین پژوهشی و مدیران پژوهش سراهای تمامی مناطق تهران برگزار محتواهای علمی و روش‌های آموزش آنها به دانش آموزان آموزش داده شد.

مدیر پروژه آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مدارس اظهار کرد: امید داریم که این پویش بتواند با هم افزایی هایی که از طریق تولید محتوا های علمی برای دانش آموزان و معلمان انجام می‌دهند غنای بیشتری یافته و ما شاهد رفتار صحیح در حوزه مصرف انرژی در کشور باشیم.

وی افزود: در فاز اول اجرای پویش بنا داریم محتواهای تولید‌شده و دست سازه ها و ایده‌های خلاقانه‌ای که در این حوزه توسط دانش آموزان انجام می شود در روز زمین پاک (اردیبهشت ۹۸) به صورت یک نمایشگاه برگزار کرده و از همکارانی که در قدم اول در کنار ما بودند تقدیر کنیم.