دکتر علی دلبری در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت) با بیان این مطلب افزود: وقتی صحبت از مراقبت از سالمندان به میان می‌آید، ۲ گروه از سالمندان مدنظر قرار می‌گیرند سالمندانی که توان مراقبت از خود را دارند و سالمندانی که نیاز دارند خانواده یا یک پرستار از آنها مراقبت کند. در هر دو حال، اطلاعات و آگاهی سالمند و مراقبان آنها برای حفظ سلامت و ارائه هرچه بهتر خدمات ضروری است اما یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد اینکه اگر قرار است فردی را برای مراقبت از سالمندان استخدام کنیم، آن فرد چه خصوصیاتی باید داشته باشد.

وی ادامه داد: این روزها در محافل پزشکی بحث خودمراقبتی به بحث داغی تبدیل شده و خاص همه سنین است و فقط طیف سالمند را دربر نمی‌گیرد. همه ما در هر سنی باید آموزش ببینیم تا از خود مراقبت کنیم. برای اینکه در این زمینه به یک نقطه مطلوب برسیم باید اصول کلی سلامت و توصیه‌های لازم برای سالمندی سالم را بدانیم.

دلبری تصریح کرد: سلامت جسم و روان یک شبه به دست نمی‌آید بلکه حاصل رعایت اصول بهداشتی، تغذیه‌ای و فعالیتی سالمی‌است که در طول سال‌ها برنامه‌ریزی شده است. ورزش در افراد سالخورده با تقویت عضلات و استخوان‌ها، بهبود تعادل و کاهش دردهای آرتروز باعث کم کردن پیامدهای جسمی‌و روانی ناشی از کهولت سن می‌شود.

این متخصص طب سلامندی اظهارداست: مطالعات متعدد نشان می‌دهد افزایش خون‌رسانی به مغز که ناشی از انجام فعالیت‌های ورزشی است نیز می‌تواند قوای ادراکی مغز را حفظ کرده و ضمن افزایش سلامت مغز، علائم ابتلا به افسردگی را در سالمندان به حداقل برساند.