کد خبر: کشف-خاصیت-آنتی‌بیوتیک-در-عصاره-سیر
۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، استخراج عصاره و اسانس برخی میوه ها و گیاهان برای تهیه دارو از آنها امری متداول است. از سوی دیگر سیر نیز از جمله موادی است که از خواص درمانی متنوعی برخوردار است. اما تا به حال کسی از امکان استخراج عصاره آن برای تهیه آنتی‌بیوتیک مطلع نبود.

بررسی های محققان دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد عصاره گیاه سیر برای مقابله با بیماری لایم مفید است. این بیماری عفونت خطرناک است که به وسیله نیش برخی انواع کنه به انسان منتقل می‌شود و آهو و موش در چرخه این بیماری، با اهمیت هستند. مهم‌ترین علائم بیماری تب، سردرد، خستگی، افسردگی و خارش پوستی هستند. بیمای یاد شده می‌تواند سیستم عصبی بدن انسان را هم درگیر کند.

باکتری عامل بیماری لایم Borrelia burgdorferi نام دارد که تا به حال برای مقابله با آن از آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی استفاده شده است. اما هیچ یک از آنها نمی‌توانند به خوبی و با سرعت این باکتری مقاوم را پاکسازی کنند. با این حال به نظر می‌رسد یک آنتی‌بیوتیک جدید تهیه شده از 10 نوع عصاره شامل سیر، برگ آویشن، دانه زیره، سنبله و پوست دارچین بتواند با این باکتری مقابله کند.

محققان می‌گویند موثرترین اجزای این آنتی‌بیوتیک جدید را سیر، نوعی صمغ، توت و زنجبیل تشکیل می‌دهد و البته قرار است برای ارتقای تاثیرگذاری این آنتی‌بیوتیک میزان استفاده از این هر یک از این مواد با دقت بیشتری مشخص شود. (فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha