حسین عظیمی در گفتوگو با طبنا(خبرگزاری سلامت) درباره راهکارهای دورکردن استرس در محیط کاری اظهار کرد: عدم سنخیت بین شخص و محیط شغلی یا نبود توانایی بدنی بین فرد و محیط کار سبب بروز استرس شغلی میشود بنابراین افراد حین انتخاب شغل باید به این نکته توجه داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه بیانگیزگی در محیط کار میتواند در طولانی مدت زمینهساز بروز اضطراب و افسردگی باشد، عنوان کرد: اولین آسیب بیانگیزه بودن، عدم روحیه مطلوب برای ادامه کار است و این مسئله سبب میشود تا فرد دچار آسیبهای روانشناختی همچون بیمعنایی در زندگی و در نهایت افسردگی شود.
این کارشناس ارشد مشاوره اظهار کرد: البته گاهی اختلاف نظرها در محیط کاری میتواند سبب پیشرفت افراد و محل کار آنها شود چراکه این افراد با پیشنهادها و نظرات متفاوتی روبهرو میشوند.
عظیمی یادآور شد: افرادی که در محیط کار استرس فراوانی دارند باید مراجعه حضوری به مشاور یا روانشناس را داشته باشند همچنین استفاده از روشهایی همچون ریلکسیشن، شناختن خطاهای فکری و اصلاح باورهای اشتباه که سبب آزردگی خاطر ما میشود و انعطافپذیری سبب کاهش استرس در محیط کاری خواهد شد.
وی در مورد نکاتی که در محل کار باید رعایت شود تا سلامت روان افراد دچار مشکل نشود، اظهار کرد: ابتداییترین کار در محیط کار داشتن ظاهری آراسته و رعایت کردن پوشش مناسب است.
عظیمی با بیان اینکه در محیط کار نباید از تلفن شخصی به مدت طولانی استفاده کرد، افزود: تبدیل شدن روابط کارمندان به شوخی کردن نامناسب و گروه سازی علیه فرد دیگر نیز سبب آسیب رساندن به سلامت خود و دیگران میشود.
این مشاور شغلی خاطر نشان کرد: افراد جهت داشتن محیط سالم کاری باید حدالمکان از بیان مسائل شخصی، درگیری مالی و بروز مشکلات خود در محیط کار پرهیز کنند. چراکه مشکلات برون کاری ربطی به وظایف سازمانی ندارد لذا ضرورت دارد که افراد بدون مشکلات سرکار آمده و بدانند چطور به صورت صحیح خشم و ناراحتی خود را مدیریت کنند.
عظیمی با اشاره به اینکه افراد در محیط کار به 2 دسته اجتماعی و کمتر اجتماعی تقسیم میشوند، گفت: افراد برونگرا و اجتماعی را میتوان در اتاقهای مشترک 5 تا 10 نفر قرار داد ولی بهتر است افراد درونگرا و کمتر اجتماعی در محیط شلوغ قرار نگیرند چراکه افرادی که نمیتوانند رابطه مطلوب با سایر افراد داشته باشند پس از مدتی دچار مشکل میشوند.
نظر شما