«سید محمد بطحایی»گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزشوپرورش در دولت دوازدهم است، وی در برنامه خود معلم محوری و مدرسه آیندهساز را جزو رویکردهای دولت دوازدهم در حوزه آموزشوپرورش میداند.
«به گزارش گروه رسانه هاي خبرگزاري سلامت سید محمد بطحایی»گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزشوپرورش در دولت دوازدهم است.
وی با حضور علی اصغر فانی در وزارت آموزش وپرورش به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی انتخاب شد و پس از برکناری فانی تا معرفی وزیر جدید، مدتی به عنوان سرپرست آموزش وپرورش فعالیت کرد.
بخشی از سوابق کاری «بطحایی» بدین شرح است: سابقه تدریس و مربی تربیتی و انجام کارهای اداری در سطوح مختلف آموزش و پرورش، معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش عضو موثر کمیتهها و شوراهای تخصصی آموزش و پرورش، قائم مقام وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه.
«بطحایی» در برنامه پیشنهادی خود مهمترین مشکلات و چالشهای وزارت آموزشوپرورش را چنین یاد کرده است:
1.ناپایداری مدیریتها و برنامهها و سیاستگذاری در آموزش و پرورش
2.سیطره حافظه محوری نسبت به سایر سطوح یادگیری در نظام آموزشی و پرورشی
3.وجود نابرابری در دستیابی به فرصتهای آموزشی و پرورشی برابر در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق مرزی و محروم
4.نبود عزم ملی برای ایجاد تحول بنیادین و حل مشکلات آموزش و پرورش
5.نگاه هزینهای به آموزش و پرورش به جای نگاههای سرمایهای و توسعهای
6.تأثیرپذیری نظام آموزش و پرورش رسمی از سیاستها و رویکردهای نظام سنجش و پذیرش دانشگاهها(کنکور)
7.ضعف هماهنگی اهداف و برنامههای آموزشی و پرورش در نظام آموزش عمومی با نیازهای بازار کار و اشتغال
8.ضعف در کارکرد فرهنگی، تربیتی و اجتماعی نظام آموزشی و گسست بین تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی و آموزش عالی.
9.کمتوجهی به توسعه مهارتهای زندگی دانش آموزان و ضعف رویکرد کارآفرینی و توسعه فرهنگ کار در محتوای آموزشی و تربیتی.
10.خلأ فرهنگ پژوهش محوری و حاکمیت کتاب محوری(ناشی از سنگینی سایهی کنکور) و حجم زیاد کتابهای درسی.
11.نبود زمان کافی در نظام آموزشی و پرورشی برای عینیت یافتن و بروز خلاقیت و تقویت پرسشگری و تفکر انتقادی.
12.پیچیدگی ساختار و تشکیلات سازمانی، درجه تمرکز بالا و عدم توجه کافی به جایگاه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت(مدرسه محوری.)
13.فقدان نظام تضمین کیفیت در نظام آموزشی و پرورشی کشور.
14.نبود سازوکارهای لازم برای مشارکت همه جانبه تمامی عوامل سهیم و موثر در نظام تعلیم و تربیت و فرآیندهای سازمانی و روشهای انجام کار.
15.ناکارآمدی رویهها و فرایندهای سازمانی و روشهای انجام کار.
16.وجود مشکلات منزلتی، معیشتی و رفاهی و به تبع آن کاهش انگیزه معلمان.
17.ضعف در مهارتهای تخصصی و حرفهای معلمان و نبود نظام سنجش صلاحیت.
18.اختلال در مدیریت منابع انسانی به ویژه در حوزه جذب، نگهداشت و توسعه منابع انسانی.
- کمبود منابع مالی و نبود تنوع در روشهای تأمین آن.
- نبود نظام مناسب و ضعف زیرساختهای لازم برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و روشهای نوین آموزشی و پرورشی.
- نبود سازوکارهای لازم و کافی برای جلب مشارکت خانواده در نظام آموزش و پرورش کشور.
- آموزش یکپارچه: یکپارچگی میان آموزش عمومی و عالی در ابعاد سیاستهای آموزشی، محتوای آموزشی و ابزارها.
نظر شما