کد خبر: راه‌اندازی-نظام-ثبت-اطلاعات-کودکان-او
۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۵

 به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) تا بحال 6 هزار کودک مبتلا به اوتیسم در کشور شناسایی شده است که 3 هزار کودک مبتلا به اختلالات اوتیسم تحت پوشش مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی هستند.

به گفته مسئولان سازمان بهزیستی، به ازای هر 65 تولد زنده یک کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم قابل شناسایی است و اوتیسم یک بیماری یا معلویت نیست بلکه طیف گسترده ای از اختلالاتی رفتاری از جمله در خود ماندگی، نداشتن ارتباط کلامی و چشمی، پاسخ ناهنجار دادن به محرک های خارجی، پرخاشگری و اختلالات رفتاری است.

یکی از اولویت‌های سازمان بهزیستی حمایت از مبتلایان به اوتیسم است برهمین اساس با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی،وزارت بهداشت و انجمن‌های خیریه برنامه ملی نظام ثبت اطلاعات کودکان اوتیسم را تدوین کرده است.

این برنامه شامل غربالگری و مداخلات توانبخشی درمانی و اجتماعی است که بخش غربالگری آن  به زودی آغاز می‌شود البته غربالگری های قبلی همچنان مانند گذشته اجرا می شود ولی در این طرح جدید برای کودکان 18 ماه به بالا است.

مقرر شده سازمان بهزیستی که پیش از این به کار شناسایی مبتلایان به اوتیسم می‌پرداخته، خدمات غربالگری را در مهدکودک‌ها انجام دهند و درصورت شناسایی و مشکوک بودن به فرد مبتلا به اوتیسم در سنین بالا، آنها را به مراکز وزارت بهداشت معرفی کنند تا از این طریق بتوانیم نظام ثبت اطلاعات اوتیسم کودکان را راه اندازی و تکمیل کنیم.

مرحله دوم این برنامه مداخلات به موقع است بنابراین پس از تشخیص و شناسایی فرد مبتلا به اوتیسم مداخلات سازمان بهزیستی کشور آغاز می‌شود و با کمک سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های خیریه کودکان مبتلا به اوتیسم تحت حمایت قرار می‌گیرند.

در این طرح، خدمات حمایتی وزارت بهداشت به مبتلایان اوتیسم عمدتا به صورت خرید خدمت از سازمان‌های مردم نهاد خواهد بود.

افروز صفاری‌فر مدیرکل توانبخشی روزانه بهزیستی در این رابطه گفت: 75 مرکز توانبخشی اوتیسم در کشور فعال است و به همین دلیل برنامه‌های منسجمی را برای حمایت از بیماران اوتیسم داریم که غربالگری این بیماران از جمله برنامه‌های در دست اجراست.

وی تصریح کرد:‌ در این غربالگری 110 هزار کودک مورد بررسی قرار گرفته که 620 نفر از آنها مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شده‌اند.

مدیرکل توانبخشی روزانه بهزیستی گفت: راه‌اندازی مراکز حرفه‌آموزی کودکان اوتیسم در سنین بالای 14 سال از دیگر برنامه‌های بهزیستی است.

صفاری‌فر ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در سال جدید اجرای غربالگری به صورت آنلاین است که امیدواریم بتوانیم با این برنامه برای توانبخشی کودکان کاری کنیم.

وی گفت: طبق آخرین آمار جهانی، تعداد کودکان اوتیسم در جهان یک در 64 است و در ایران براساس غربالگری سال 91، یک از صد کودک است و این نشان‌دهنده افزایش این کودکان بیمار است.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha