کد خبر: دریافت-دارو-و-اشتغال-مهم‌ترین-مشکلات
۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۴۷

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، دکتر بابک شریف کاشانی در آستانه برگزاری بیستمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق ایران با بیان اینکه سالانه شمار بسیاری از بیماران نیازمند به قلب در لیست انتظار پیوند جان خود را از دست می‌دهند، گفت: آمار پیوند اعضا در ایران مطلوب است اما باید تلاش کنیم با فرهنگسازی این آمار را ارتقاء دهیم و مانع مرگ بیماران نیازمند در لیست انتظار پیوند اعضا شویم.

وی با توجه به اینکه آمار پیوند قلب در استان تهران بیش از سایر استان‌ها است، خاطرنشان کرد: به صورت میانگین سالانه ۷۵ تا ۱۰۰ پیوند قلب در ایران انجام می‌شود.

 متخصص قلب و عروق ادامه داد: در حال حاضر برای نجات جان بیماران در لیست انتظار پیوند می‌توان از قلب مصنوعی استفاده کرد اما متاسفانه به دلیل گرانقیمت بودن این جراحی عمده بیماران قادر به انجام آن نیستند.

وی افزود: بیمارانی که قلب مصنوعی دریافت می‌کنند گاه دیگر نیازی به پیوند قلب نخواهند داشت اما باید همانند بیماران پیوندی تحت نظر پزشک باشند.

 رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه امروزه به دلیل شیوع تصادفات و سکته‌ها آمار مرگ مغزی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: علم پزشکی این امکان را فراهم کرده که از اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده و امکان حیات برایش وجود ندارد جان بیمار دیگری را نجات داد اما متاسفانه برخی مواقع به دنبال عدم تمایل خانواده‌های افراد مرگ مغزی به اهدای اعضا، بیماران نیازمند در لیست انتظار جان خود را دست می‌دهند.

 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تمام افراد برای ترویج فرهنگ اهدا می‌توانند کارت اهدای عضو دریافت کنند، افزود: این اقدام موجب می‌شود تا هنگام وقوع حادثه تصمیم‌گیری برای اعضای خانواده نیز آسان‌تر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به سختی رضایت خانواده‌ها برای اهدا و جراحی پیوند قلب، خاطرنشان کرد: بیماران پیوندی پس از جراحی باید تحت نظر پزشک باشند و دارو مصرف کنند که گاه تهیه این داروها برای آنها سخت می‌شود و این امر موجب می‌شود بیماران درمان را رها کنند.

وی افزود: متاسفانه رها کردن درمان موجب می‌شود بیمار به دلیل عدم دریافت داروهای ضروری جان خود را از دست بدهد پس ضروریست انجمن‌ها، وزارت بهداشت و دولت بسته‌های حمایتی برای بیماران پیوندی تعریف کنند تا آنها پس از جراحی دچار مشکل نشوند.

شریف کاشانی با بیان اینکه عدم حمایت از بیماران پس از پیوند موجب هدر رفت عضو پیوندی، جان بیمار، تلاش گروه‌های پیوند و تیم جراحی می‌شود، یادآور شد: علاوه بر دارو یکی از مهم‌ترین مشکلات بیماران پیوندی اشتغال است. متاسفانه مدیران ادارات و شرکت‌ها وقتی متوجه می‌شوند فرد متقاضی تحت جراحی پیوند عضو قرار گرفته به بهانه عدم کارایی از استخدام وی چشم پوشی میکند که همین امر مشکلات اقتصادی بیماران را دو چندان می‌کند.

بیستمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق ۲۰ تا ۲۳ شهریور در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha