کد خبر: داروی-تولیدی-محققان-ایرانی-مانع-التها
۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۳۰

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، بنفشه گیاهی است که حدود 400 گونه دارد و معمولاً کاربرد آن در زمینه مشکلات تنفسی است، بنفشه معطر دارای ترکیبات متفاوتی چون آلکالوئیدها،گلیکوزیدها، ساپونین‌ها، تانن‌ها، متیل سالیسیلات، موسیلاژ، ویتامین C، کومارین و فلاونوئیدها است و تمام اندام‌های این گیاه کاربرد درمانی دارد.

بنفشه معطر گیاهی وحشی و چند ساله دارای گل‌های بسیار معطر به رنگ بنفش تیره است که در بهار ظاهر می‌شود. ریشه آن دونده طویل و برخلاف گل آن بدبو است. گیاه خیلی کوچکی است که برگ‌های متناوب دارد.

تکثیر آن با تقسیم بوته پس از خاتمه گل دادن در پاییز یا با کاشت بذر در خزانه و انتقال نهال کوچک آن در بهار در زمین اصلی است. این گیاه در آب و هوای معتدل و نقاط سایه‌دار اغلب مناطق دنیا می‌روید.

این گیاه در ایران در اغلب نواحی معتدل به طور خودرو دیده می‌شود. در دامنه‌های البرز، کندوان، کرج، هرزویل، دامنه‌های مرطوب راه عمارلو، کبوترچاک و رودبار شناسایی شده است.

  خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتریایی قوی در این گیاه وجود دارد و محققان ایرانی با بهره‌گیری از این خاصیت، دارویی تولید کردند که ضد تب، ضد التهابات گلو و نرم‌کننده حنجره، رفع گرفتگی صدا، ضد سرفه و خلط آور است. (فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha