محمدسیاح: تحصن معلمان در مدارس برخی از شهرها در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران انجام شد. این شورا از معلمان خواسته بود در اعتراض به تحقق نیافتن خواستههای صنفیشان در دفاتر مدارس تحصن کنند. به گفته کانون صنفی معلمان، ۵۰ شهر و دهها روستا و در مجموع صدها مدرسه شاهد تحصن معلمان بودهاند. معلمان پیش از این و در سالیان اخیر اعتراضهای صنفی متعددی برگزار کردهاند. از جمله اولین دور اعتصاب و تحصن معلمان به مدت دو روز که در ماه گذشته برگزار شد.
مشکلات فرهنگیان را درک میکنم
آقای سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه تلاش میکنیم تا بخش عمدهای از معوقات آموزش و پرورش در یک سال گذشته تا پایان سال ٩٧ پرداخت شود، گفته است: «برای اینکه تربیت اتفاق بیفتد مهمترین رکن نیروی انسانی است که در بسیاری مواقع نقایص دیگر مولفهها را جبران میکند و البته مولفههای مختلف نظام آموزشی مسیر را برای رشد و تعالی کودکان و نوجوانان آماده میکند و از این رو هر قدمی که برای معلم و این رکن تحول برداشته میشود قدمی است که برای آینده کشور برداشته شده است. تفاوت اصلی آموزش و پرورش با سایر دستگاهها در لذتی است که معلم در قلب خودش احساس میکند و مستقیما در تعلیم و تربیت دانش آموزان تاثیر میگذارد.»
او با اشاره به اعتراضات برخی از معلمان در چند روز اخیر تصریح کرد: «بعضی از همکاران بنده نسبت به این وضعیت اعتراض و شکوه دارند و این سختی نه به دلیل سختی معیشتی، بلکه به این دلیل است که این سختی به طور ناخواسته اثر منفی بر تعلیم و تربیت دانشآموزان میگذارد. در معدودی از مدارس اعتراضات همکاران وجود داشته است که این نوع و روش اعتراض حتی در یک مدرسه از کشور هم اگر انجام شود اقدامی ضدتربیتی است و گلایه و ناراحتیام نه از اعتراض همکارانم بلکه از روش طرح اعتراض است چراکه بدآموزی برای دانشآموزان دارد که معلم در دفتر مدرسه بنشیند و در کلاس درس حضور پیدا نکند و با این کار در حقیقت ضدعدالت رفتار کرده است.»
آمادهسازی لایحه رتبهبندی
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «در سال ٩٧ لایحه رتبهبندی معلمان آماده شده است تا نظام پرداخت معلمان تصحیح و بخشی از مشکلات را برطرف کند و حوزه منابع ما با این روش اصلاح پیدا میکند و امیدوارم با اهتمام نمایندگان مجلس به فوریت مطرح، بررسی و تصویب شود.»
او با اشاره به مشکلات استخدام نیروهای حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اظهار کرد: آیین نامهای در دست تهیه است و در دستور کار دولت قرار دارد تا در خصوص نوع استخدام این افراد بررسی شود. چالش بسیار جدی در بدنه موضوع پرداخت بازنشستگان هستند که فاصله حقوقی آنها با شاغلان هم ترازشان بسیار زیاد است و از دو سال پیش دولت برای همترازی اعتباراتی پیشبینی کرد و تا جایی که اطلاع دارم حدود ۳ هزار و 500 میلیارد تومان برای کاهش این شکاف اختصاص پیدا کرده است.»
تضییع حقوق دانش آموزان
آقای میرحمایت میرزاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با طبنا (خبرگزاری سلامت)، درباره تحصن معلمان در مدارس میگوید: «اگر بحث تضییع حقوق دانش آموزان است باید به این موضوع توجه داشت که معلمان کسانی هستند که هیچ وقت خودشان هم از چنین اقدامی راضی نبودند، معمولا هم اگر معلمان روزی هم تعطیل بوده سعی کردهاند تا عقب ماندگی درسی را جبران کنند. در طول سال به بهانههای مختلف تعطیلات زیادی در مدارس اتفاق میافتد و اگر کسی به فکر تضییع حقوق دانشآموزان است باید به این موضوع رسیدگی کند.»
او ادامه میدهد: «تقویم سال تحصیلی را ببینید به گونهای است که معمولا برنامهریزی برای آموزش و پرورش بسیار مشکل است. در خیلی از روستاها مدارسی هستند که امکانات زیرساختی مثل آب و گاز و برق ندارد یا به دلایل مختلف ممکن است 6 ماه راه مدرسهشان بسته شود، خیلی از دانشآموزان امکان رسیدن به مقاطع بالاتر درسی را به دلیل نبود امکانات ندارند، آیا اینها تضییع حقوق دانش آموزان نیست؟»
میرزاده با تاکید براینکه تنها اداره ای که در همه روستاها دفتر نمایندگی دارد فقط آموزش و پرورش است، اضافه میکند: «مگر فقط آموزش و پروش است که نسبت به روستاها وظیفه دارد یا اینکه همه ادارهها در این موضوع وظیفه دارند، معلمها در قبال وظایف خود و حتی فراتر از وظایفشان با وجود نبود امکانات در شهراهای کوچک و روستاها ایثار کردهاند. حق دانشآموزان سالهاست به دست سازمانهایی ضایع میشود که میلیاردها تومان پول و اعتبار دارند و زمانی که نوبت به آموزش و پرورش میرسد پول ندارند!»
دولت به معلمان بدهکار است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به علل تحصن معلمان میگوید: «دولت از سال 88 به معلمان بدهی دارد و حقوق مسلم که باید ماهانه پرداخت شود علیرغم اینکه چندرغاز است و فاصله زیادی با دستگاههای دیگر است پرداخت نشده است؛ این حقوق کی قرار است که پرداخت شود؟ اگر در کشور پول نیست این شرایط باید برای همه سازمانها و نهادها یکسان باشد. اینکه همه سازمانها حقوق و مزایای خود را دریافت کنند زمانی که نوبت به معلمان میرسد حتی حق اعتراض را هم به آنها ندهیم.»
او توضیح میدهد: «اگر معلمان به همین دلایل اعتراض میکنند یقین داشته باشید به نوعی حق دانشآموزان را با برگزاری کلاسهای اضافه جبران خواهند کرد، در کنار این باید به فکر احقاق حقی که 10 است از معلمان ضایع شده هم باشیم و حق و حقوقشان را پرداخت کنیم. مهمتر از هر توسعه ای در کشور تقویت کارخانه انسانسازی است که معلمان مربی این کارخانه هستند. معلمی که ناامید از وضعیت معیشتی خودش است چطور میتواند در دانشآموزان امید و نشاط ایجاد کند. به نظرم همه رسانهها باید آماده شده و به آموزش و پرورش کمک کنند تا سریع حق و حقوق معلمان پرداخت شود.»
دولت باید پاسخگو باشد
میرزاده با بیان اینکه دولت باید درباره تامین مالی و پرداخت معوقات فرهنگیان پاسخگو باشد، میگوید: «مجلس در این موضوع کاری نمیتواند انجام دهد و این دولت است که باید در این باره پاسخگو باشد، ما به عنوان نماینده مردم پیگیر این مطالبات فرهنگیان هستیم و دولت باید به هر طریق ممکن برای حل این مشکل اقدام کند. اگر واقعا دولت بخواهد کاری انجام دهد میتواند.»
او تاکید میکند: «اگر میخواهیم این مشکل را حل کنیم خود رئیس جمهور به وزارتخانهها دستور بدهد تا قبل اینکه معلمان حق و حقوقشان را نگرفتهاند نباید پولی دریافت کنند. آن وقت ببینید آیا این مشکل حل میشود یا نه؟ اما زمانی که همه سازمانها و وزارتخانهها به جز آموزش و پرورش پولشان را بگیرند آیا باید انتظار داشت مشکلی حل شود؟»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت کشور آیا سال آینده بودجه لازم به آموزش و پرورش خواهد رسید، میگوید: «هر زمانی که دولت بخواهد میتواند مشکل معلمان را برطرف کند.»
نظر شما