کد خبر: برابری-کیفیت-داروهای-تولید-داخل-با-دار
۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۳۴
به گزارش خبرنگار  طبنا (خبرگزاری سلامت)، دکتر مهدی پیرصالحی در نشست خبری معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت داروسازی و مکمل تغذیه‌ای کشور، اظهار کرد: با توجه به نیاز بیماران به دارو ضرورت دارد تا داروهای وارداتی مورد نیاز را داشته باشیم لذا قصد حذف داروهای وارداتی را نداریم.

وی با بیان اینکه برخی از داروها را ۲۲ شرکت و یا هشت شرکت تولید کننده داخلی تامین می‌کنند، افزود: این موضوع سبب شده تا در زمینه این داروها مشکلی نداشته باشیم لذا نیازی به واردات تولیدات مشابه این داروها نیست و ارز صرفه‌جویی شده از این داروها را برای سایر داروهای وارداتی مورد نیاز اختصاص می‌دهیم همچنین واردات برخی از داروهای بیماران خاص که تولید مشابهه داخل ندارند ادامه پیدا می‌کند اما واردات عمده داروهایی که مشابه تولید داخل دارند قطع خواهد شد.

پیرصالحی گفت: اجازه ورود داروهای بدون کیفیت به هیچ عنوان به بازار دارویی کشور داده نمی‌شود  هر چند تامین دارو با ارز دولتی، مخاطراتی دارد که قاچاق دارو، می‌تواند یکی از آسیب‌های آن باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: سهمیه بندی دارو برای بیماران وجود ندارد بنابراین این موضوع را رد می‌کنیم چراکه ما برنامه‌هایی برای مدیریت توزیع داریم که با جدیت دنبال می‌شوند. وی در خصوص سهم ارز برای صنعت داروسازی گفت: سالانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار برای تامین مواد اولیه داروهای تولید داخل و یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای داروهای وارداتی ارز در نظر گرفت می‌شود که با قطع واردات داروهای مشابه تولید داخل ۲۰۰ میلیون دلار از این طریق صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت. پیرصالحی ادامه داد: با توجه به سیاست دارویی وزارت بهداشت که محدود کردن واردات داروهای مشابه تولید داخل است، قطعا سهم ارز داروهای وارداتی کم خواهد شد و به عبارتی سهم ارزی داروهای وارداتی که بین ۱.۲ میلیارد دلار تا ۱.۳ میلیارد دلار است حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار کاهش سهم ارزی خواهیم داشت. وی تاکید کرد: سازمان غذا و دارو در زمینه قیمت‌گذاری داروها باید منافع شرکت‌های داروسازی و بیماران را مدنظر قرار دهد و  شرکت‌های داروسازی باید این تعامل را با سازمان غذا و دارو داشته باشند تا بیماران با کمترین هزینه‌ها مواجهه باشند. رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص انتشار آمارنامه دارویی گفت: ما بدون آمار و ارقام نمی‌توانیم تصمیمات صحیحی اتخاذ کنیم و زمانی که آمارنامه دارویی منتشر می‌شود باعث تحلیل و شفافیت در عملکرد صنعت داروسازی خواهد شد و شرکت‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه اتخاذ کند و در زمینه نحوه انتشار آمارنامه دارویی و متولی آن با سندیکای داروسازی جلساتی برگزار شده که ما آماده برگزاری این موضوع به بخش خصوصی هستیم. پیرصالحی در پاسخ به خبرنگار طبنا درباره کیفیت تولید داروهای داخلی برای بیماران مبتلا به سرطان گفت: در زمینه تولید داروها ما تابع ضوابط و مقررات بین‌المللی هستیم و خوشبختانه کیفیت داروهای تولید داخل با داروهای خارجی برابری می‌کند و هر دارویی قبل از ورود به بازار آزمایش‌ها و مطالعات بالینی را سپری کرده است بنابراین بیماران نباید نگرانی در این زمینه داشته باشند. وی با اشاره به تولید 120 قلم داروی جدید شیمیایی، طبیعی و بایولوژیک در یک سال گفت: ۴۰ قلم از این داروها شیمیایی، ۴۰ قلم طبیعی، سنتی و مکمل و ۴۰ قلم دیگر داروهای بایوتکنولوژی، مواداولیه و ...است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha