کد خبر: اثبات-رابطه-آلزایمر-و-بیماری‌های-لثه
۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۳۷

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) به نقل از نیواطلس، نحوه و  منبع اصلی شکل گیری بیماری آلزایمر، کماکان یک راز باقی مانده است، اما رفته رفته محققان در حال یافتن و کشف اطلاعات جدیدی در این زمینه هستند.

تحقیقات تازه‌ای که در دانشگاه Krakow لهستان در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد آلودگی و بیماری های لثه به تشدید بیماری آلزایمر کمک شایانی می‌کند. آزمایشی که بر روی موش ها انجام شده نشان می‌دهد، باکتری Porphyromonas gingivalis (Pg) که از جمله عوامل اصلی ایجاد بیماری در لثه است، می‌تواند مغز را هم آلوده کرده و به شبکه عصبی آن آسیب بزند و در نهایت به شکل گیری آلزایمر منجر شود.

بررسی نمونه‌های مغز انسان‌های مبتلا به آلزایمر نشان می‌دهد می‌توان الگوی مشابهی را در انسان ها هم شناسایی کرد و باکتری یادشده سم‌هایی را وارد شبکه عصبی مغز می‌کند که باعث پیشرفت بیماری آلزایمر می‌شود. محققان امیدوارند این کشف تازه منجر به تولید داروهایی تازه برای مقابله با آلزایمر به خصوص در افراد مسن شود. یک شرکت خصوصی به نام Cortexyme که در جریان انجام این تحقیق نیز همکاری داشته، تلاش های خود را در این زمینه آغاز کرده است. البته تولید این دارو چند سالی به طول خواهد انجامید.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha