کد خبر: ابداع-روش-دستکاری-ژنتیکی-که-باعث-سرطان
۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۰۰
به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، روش دستکاری ژنتیکی CRISPR از جمله روش‌هایی است که بر مبنای استفاده از آنزیمی موسوم به Cas9 ابداع شده که این آنزیم می‌تواند با حذف دنباله‌های آسیب‌پذیر و مستعد بیماری در دی‌ان‌ای به حفظ سلامت اشخاص کمک کند.

اما برخی ضعف‌های این روش دانشمندان را به این نتیجه رسانده که بهتر است از آنزیم تازه‌ای موسوم به Cas12b استفاده کنند. زیرا آنزیم قبلی با دستکاری ژن‌ها در مواردی موجب جهش ژنتیکی و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان می‌شد.

آنزیم Cas12b ضمن حذف دنباله‌های نامناسب و ضعیف دی ان ای از عوارض جانبی مشابه با Cas9 برخوردار نیست و کوچک تر بودن آن نیز جاگذاری آن در ردیف‌های دی‌ان‌ای را به شیوه ای مناسب تر تسهیل میکند. عدم ایجاد اختلال در عملکرد سیستم ایمنی دیگر مزیت آنزیم تازه محسوب می‌شود.

تلاش برای استفاده از Cas12b به منظور دستکاری ژنتیک به سال 2015 بازمی‌گردد. اما باکتری که Cas12b از آن گرفته می‌شود تنها در نقاط بسیار گرم قادر به زندگی است و دمای بدن انسان در حدی پایین است که موجب مرگ آنزیم مذکور می‌شود. از همین رو محققان با اسکن کردن دنباله‌های ژنتیکی باکتری یادشده سرانجام موفق به استخراج آنزیم یادشده از بخشی از آن موسوم به Bacillus hisashii شدند که در درون بدن انسان هم زنده می‌ماند. (فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha