کد خبر: ابداع-روش-جدید-دستکاری-ژنتیک
۲۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) به نقل از نیواطلس، بعد از ابداع روش دستکاری ژنتیک کریسپر و محبوبیت آن در دنیا، حالا یک روش پیشرفته تر و کامل تر برای این کار ابداع شده است.

 تا به امروز آنزیمی که به طور گسترده برای دستکاری ژنتیک مورد استفاده بوده Cas9 نام داشته که مانند یک قیچی مولکولی عمل کرده و قطع و چسباندن دی ان ای ها را ممکن می کند.

اما محققان با ابداع یک ابزار ژنتیک تازه توانسته اند روند پاره کردن و پیوند زدن دی ان ای ها را بهتر کرده و این کار را با تنوع و سهولت بیشتری انجام دهند.

ابداع این فناوری الهام گرفته از سازوکارهای دفاعی باکتری هاست که به آنها امکان می دهد بخش های کوچکی از دی ان ای ویروس های مهاجم را بیرون بکشند و مورد بررسی قرار دهند تا بدانند در آینده چگونه باید به جنگ آنها بروند. این ابزار هم اکنون در قالب ابزار ویرایش ژنتیک CRISPR به کار گرفته شده است.

در به روزرسانی انجام شده آنزیم Cas3 جایگزین آنزیم Cas9 برای پیشبرد این رویه شده است. مهم ترین مزیت استفاده از این آنزیم اشتها آور بودن آن است که باعث می شود استفاده از آن به خصوص توسط افراد بیمار که اشتهایشان را از دست داده اند، مفید باشد. از سوی دیگر آنزیم یادشده انجام برش های متنوعی را ممکن می کند و از ان می توان برای شناسایی دقیق تر بیماری ها بهره گرفت.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha