آیین تاریخی پادِمن در ماهان کرمان برگزار شد

مدیر پایگاه جهانی قنات گوهرریز گفت: بمناسبت روز ملی قنات؛ آیین تاریخی سرقرار یا پادِمن در بخش ماهان کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) و به نقل از میراث فرهنگی کرمان؛ امین ماهانی گفت: بمناسبت روز ملی قنات آیین تاریخی سر قرار یا پادِمن چهل روز بعد از نوروز رسمی و ۶۰ روز بعد از نوروز عرفی در قنات وکیل‌ آباد ماهان برگزار شد.

وی افزود: این سنت تاریخی برای این است؛ که سیستم تقسیم آب بر مبنی عرف قدیم که عموما تَشته بوده، برای شروع آب‌ گیری و مشخص کردن اولین آب بگیری انجام می‌ شود.

مدیر پایگاه جهانی قنات گوهرریز، تصریح کرد: همچنین مقنیان و میرآب‌ ها هم با تعیین نفقه قنات راهی لایه‌ روبی و نوکنی قنوات در دشت‌ ها شده، که با این کار مدار آبگیری و همچنین اقدامات عمرانی قنات آغاز می‌ شود و به نوعی رسماً آغاز سال کاری مقنیان و میرآب‌ ها بحساب می‌ آید و امروزه به یاد مقنیان و میرآب هایی که فوت کرده و درگذشتگان و همچنین برکت و پر آبی قنات را گلریزان می‌ کنند.

ماهانی در ادامه بیان داشت: قنات وکیل‌ آباد در حوزه آبخوان ماهان و زیر مجموعه حوزه فرهنگی پایگاه جهانی قنات گوهر ریز است.

وی خاطرنشان ساخت: طول قنات وکیل‌ آباد ۵ کیلومتر بوده و ۱۳۰ میله چاه دارد، عمق مادر چاه آن ۱۰۶ متر است؛ که حوزه مرکزی ماهان و آب شرب مجموعه شاه نعمت‌ الله ولی را تا ۴۰ سال پیش تامین می‌ کرده و توسط محمد اسماعیل خان نوری حاکم وقت کرمان در دوره قاجار احداث شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha