رشد ۵۲ درصدی مجازات های جایگزین حبس در استان کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: مجازات‌ های جایگزین حبس در این استان رشد ۵۲ درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) و به نقل از دادگستری استان کرمان؛ حجت السلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در جلسه تبیین برنامه‌ های عملیاتی دادگستری استان کرمان در سال ۱۴۰۳ که با حضور روسای حوزه‌ های قضایی و دادستان‌ های سراسر استان برگزار شد، اظهار کرد: در راستای دستیابی به اهداف سند چشم انداز قوه قصاییه، تکالیف روسای حوزه‌ های قضایی و دادستان‌ های سراسر استان تشریح شد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با بررسی برنامه‌ های عملیاتی و با همکاری قضات و کارمندان به اهداف مدنظر در سال جاری برسیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ با تلاش قضات و کارمندان اداری موفق شدیم برنامه‌های ابلاغی قوه قضاییه را اجرایی کنیم.

حجت الاسلام حمیدی گفت: روسای دادگستری و دادستان‌ ها در شهرستان‌ ها نقش اصلی را در اجرای برنامه‌ های مورد نظر داشتند و سیستم قضایی استان در سال گذشته با هماهنگی‌ های انجام شده به موفقیت‌ های خوبی دست یافت.

وی بیان کرد: بایستی سیاست‌ های ابلاغی قوه قضاییه را از روزهای ابتدای سال جاری اجرایی کنیم و اقدامات را با جدول زمانبندی هفتگی و ماهانه پیش ببریم.

عالی ترین مقام قضایی استان کرمان تصریح کرد: نسخه جدید سند تحول و تعالی قوه قضاییه به استان‌ ها ابلاغ شده است، این سند نقشه راه سیستم قضایی است و لازم است؛ تمامی قضات و کارمندان اداری با این سند آشنایی لازم را داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی ادامه داد: مدیران دستگاه قضایی استان بایستی تسلط کامل بر سند تحول داشته باشند و تمام تصمیم گیری ها، پیگیری‌ ها و دستورات منطبق با سند باشد.

وی افزود: این یک سند علمی است و بایستی این سند به نخبگان قضایی و دانشجویان آموزش داده شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان؛ هدف از این نشست را اعلام برنامه‌های سند تحول دانست و گفت: ۸ هدفی که معاونت راهبردی قوه قضاییه از سند چشم انداز قوه قضاییه ابلاغ کرده است و بایستی در سال ۱۴۰۳ اولویت حوزه‌های قضایی قرار بگیرد.

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: ۱۲ کار گروه ذیل اهداف ابلاغی معاونت راهبردی قوه قضاییه تشکیل شده است؛ تا بر نحوه اجرای هر هدف نظارت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی اظهار کرد: کمک دستگاه قضایی به تحقق شعار سال مورد تاکید است، در قوه قضاییه ظرفیت‌هایی در جهت جهش تولید وجود دارد و در سال گذشته به واحدهای تولیدی کمک‌های زیادی شد که آثار و برکات فراوانی داشته است.

وی بیان کرد: بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی در ستاد اقتصاد مقاومتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و موانع زیادی از جلوی پای بنگاه‌های اقتصادی برداشته شد و مسئولین استانی بایستی موانع تولیدی را رفع کنند و لازم است از افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند حمایت شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: با توجه به تحقق شعار سال امسال بهترین فرصت می‌باشد تا موانع از جلوی راه تولیدکنندگان برداشته شود و سرمایه گذاران بتوانند اشتغال آفرینی کنند.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: با استفاده از شورای حفظ حقوق بیت المال و ستاد اقتصاد مقاومتی در سال پیش رو مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی بررسی می‌ شود و راهکارهایی ارائه می‌ شود.

وی عنوان داشت: در سند تحول قوه قضاییه نگاه ویژه‌ ای به بحث زندان و زندانیان شده است، مشکلات و مسائل زندان و زندانیان قابل انفکاک از دستگاه قضایی نیست و لازم است همیشه مسائل زندان و زندانیان مورد توجه قضات قرار بگیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: یکی از مسائلی که باعث افزایش آمار زندانیان می‌ گردد صدور قرار تامین است، برای مجرمینی که لازم است سخت گیری شود و برخورد جدی صورت گیرد، اما افرادی که می‌ شود با قرار التزام در دسترس باشد از این اهرم استفاده شود.

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه بیش از ۶۸۷ هزار و ۹۸۹ پرونده در عدلیه کرمان طی یکسال اخیر رسیدگی شده است، گفت: مجازات های جایگزین حبس در استان کرمان با رشد ۵۲ درصدی مواجه شده‌ اند.

وی افزود: قرار باید متناسب با جرم باشد و برای مجرمینی که نظم و آسایش عمومی جامعه را مختل می‌ کنند، بایستی احکام قضایی بازدارنده صادر شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: برای مواردی که ضرورت ندارد حکم حبس داده نشود و اگر امکان داشت می‌ توان از احکام جایگزین حبس در برخی از موارد استفاده کرد و استفاده از پابند الکترونیکی و سرکشی از زندان نیز در کاهش آمار جمعیت کیفری زندانیان موثر است.

حجت الاسلام حمیدی ابراز داشت: همچنین لازم است دادرسی الکترونیکی زندانیان نیز در اولویت قرار بگیرد و بایستی سیاست این باشد؛ که تمام جلسات رسیدگی زندانیان به صورت الکترونیکی برگزار شود.

وی اظهار کرد: در اجرای حکم تعدادی از زندانیان تعلل صورت می‌گیرد و زمانی که اولیای دم در قصاص محکوم تصمیم واحدی ندارند نباید اجرای احکام تعویق بیفتد، و بایستی فرد زندانی با قرار متناسب از زندان آزاد شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر ضرورت تکریم مراجعان به دستگاه قضایی تاکید و خاطرنشان کرد: شوراهای حل اختلاف زندان‌ها نیز در کاهش جمعیت کیفری زندانیان موثر بوده اند و لازم است قضات و دادستان‌ ها با شوراهای حل اختلاف همکاری متناسب را داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha